توقیف آلبوم های مجاز موسیقی
نویسنده خبر :

توقیف آلبوم های مجاز موسیقی

16 آوریل 2013 1 نظر
کد خبر : 643938
بازدید : 62
0 پسند
خلاصه خبر :
متن خبر :

چند سالی می‌شود که پیشرفت تکنولوژی ناشران موسیقی را به گوشه رینگ کشانده و آنقدر مشت زده که رمق را از آنها گرفته است اما این تمام ماجرا نیست و یک اتفاق جدید روزهای پر استرس متفاوتی را برای ناشران رقم زده است.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نصب هولوگرام بر روی آلبوم‌های موسیقی مجاز کابوس این روزهای ناشران پر کار موسیقی است. آلبوم‌هایی که یک بار روند اخذ مجوز را طی کرده‌اند، اکنون باید یک هولوگرام براق پشت‌شان نصب شود و در غیر این صورت به جرم غیر مجاز بودن توقیف می‌شوند.

نصب هولوگرام بر روی آلبوم‌های موسیقی اقدام موثری است که از قاچاق و توزیع کالای غیر مجاز جلوگیری می‌کند اما به شرطی که با تدبیر مدیران فرهنگی کشور همراه شود تا نفس‌های آخر ناشران موسیقی رو به خاموشی نرود.

اوایل پاییز سال ۹۱ تعدادی از ناشران از طریق تماس فروشگاه‌های عرضه کالا متوجه می‌شوند که کالایشان به جرم غیر مجاز بودن در حال توقیف شدن است و وقتی به خود می‌آیند، درمی‌یابند که این اقدام حاصل جلسات و توافقات معاونت امور هنری وزارت ارشاد و ستاد صیانت ار آثار فرهنگی هنری است.

آنها پس از مطلع شدن از موضوع تصمیم گرفتند که هولوگرام‌ها را خریداری کرده و بر روی کالاها نصب کنند اما مشکلات دیگری پیش رویشان قرار دارد که تقاضای فرصت بیشتر از مسؤولان را دارند.

مدیر مرکز موسیقی «بتهوون» در این‌باره توضیح می‌دهد: مهرماه ۹۱ باخبر شدیم که نیروی انتظامی و تشکیلات دیگری در فروشگاه‌های موسیقی حضور یافته، کالاها و محصولات‌شان را به جرم نداشتن مجوز جمع آوری کرده‌اند. تازه آن زمان متوجه شدیم که باید آثار منتشر شده‌مان دارای هولوگرام رسمی باشد.

مدیر انتشارات «آواخورشید» افزود: در مراجعه‌ای که به ارشاد داشتم، متوجه شدم ماجرا فرق می‌کند و آن‌ها برای ما محدودیت زمانی قائل شدند و تا آبان ماه ۹۱ یعنی یک ماه فرصت داشتیم تا این هولوگرام را روی آثار منتشر شده نصب کنیم.

بابک چمن‌آرا توضیح داد: در این راستا سایتی وجود داشت که باید به آن مراجعه می‌کردیم و مشخصاتمان را ثبت می‌کردیم. تمام اطلاعات شرکت، آثار، محل ضبط و … ارائه می‌شد و در ازای هر اثر به ما یک هولوگرام مجزا تعلق می‌گرفت. یعنی هر اثر شماره خودش را دارد. متوجه شدیم که قرار است در این راستا تشکیلاتی باشد و از طریق بازرس پیگیری‌هایی درباره کالاهایی که هولوگرام ندارد، انجام شود؛ آن‌ها جمع آوری شده تا به قول خودشان به نشر کمک کنند و موسیقی را نجات دهند.

سخنگوی کانون ناشران خانه موسیقی همچنین مطرح کرد: پس از آن هم متوجه شدیم این طرح در اردیبهشت‌ماه در معاونت هنری مطرح شده است؛ آنها به نتیجه رسیده و با ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هم جلساتی داشته‌اند و قول‌هایی به همدیگر داده‌اند. جلساتی که ناشران در آن‌ها حضور نداشتند و حتی هیچ ابلاغ رسمی به ما نشده بود. این در حالی بود که ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری طبق برنامه خودش و سر تاریخ مقرر برای جمع آوری آثار اقدام کرده بود.

او توضیح داد: با آقای شاه‌آبادی در این رابطه صحبت کردیم و ایشان هم به ما قول دادند که تا آخر سال ۹۱ فرصتی به ناشران بدهند اما این در حالی است که این طرح خیلی زمان‌بر بوده و متاسفانه مسؤولان این مساله را متوجه نمی‌شوند. ما ناشران با کلیت این طرح موافق هستیم اما برای اینکه مشکلی پیش نیاید به زمان بیشتری نیاز داریم.

وی تصریح کرد: ممکن است با چنین طرحی یک فروشگاه موسیقی کم شود و اگر این گونه پیش برود ممکن است در یک ماه تعداد زیادی فروشگاه از دست بدهیم. بعد از آن شرکت‌های پخش از بین می‌روند و سپس نوبت انقراض ناشران است.

بابک چمن‌آرا در عین حال تاکید کرد: هیچ کدام از ناشران هم با اصل این اقدام مشکلی ندارند اما شیوه این کار باید متفاوت باشد. اگر هم مسئولان با نظر من مخالفند و یا حرف من را قبول دارند، چند جلسه بگذارند تا با هم صحبت کنیم و به نقطه مشترکی برسیم. امروز وقت ما ناشران تمام شده است و ممکن است هر لحظه به فروشگاه ما بیایند و کالایی که مجوزش در همین قفسه‌هاست بردارند و بروند به خاطر اینکه هولوگرام ندارد. همان طور که هفته آخر اسفندماه کالای چند فروشگاه را جمع آوری کردند.

رییس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی نیز در این رابطه گفت: متاسفانه مسؤولان موسیقی کشور درباره نصب هولوگرام بر روی آلبوم‌های موسیقی توصیه‌های غیر کارشناسانه‌ای ارائه می‌دهند و اجازه نمی‌دهند دوره گذار برای این طرح طی شود.

او در گفتگو با ایسنا مطرح کرد: متاسفانه دستگاه‌های زیر مجموعه ارشاد در غیاب ناشران موسیقی جلساتی تشکیل داده و طرح نصب هولوگرام بر آلبوم موسیقی را تصویب کرده‌اند.

مدیر انتشارات «هرمس» افزود: بنده که به نمایندگی از سایر ناشران پیگیری‌های لازم را انجام دادم، با معاون حقوقی ارشاد مواجه شدم که مدعی شد، این طرح را پس از تصویب به دفتر موسیقی ابلاغ کرده است. این در حالی است که دفتر موسیقی به هیچ وجه ما ناشران را در جریان نگذاشته بود.

وی با بیان اینکه عملی شدن این طرح را تا آخر سال ۹۱ به تعویق انداختند، افزود: کالای موسیقی گردشی کند دارد و مانند خوراکی‌ها نیست که سریع در چرخه فروش قرار گیرد؛ آلبوم‌ها به مراکز و شهرستان‌های دور رفته‌اند و نصب هولوگرام بر روی آنها نیازمند زمان است.

صدیقی با بیان اینکه توصیه مسؤولان در این رابطه غیر کارشناسانه است، گفت: وقتی مشکلاتمان را در راستای این طرح به مسئولان اعلام کردیم، آنها گفتند که هولوگرام‌ها را بخرید و برای نصب به شهرستان‌ها بفرستید! می‌خواهم بدانم این کار چه کمکی به موسیقی می‌کند؟ آخر در این صورت شخصی که هولوگرام را تحویل می‌گیرد، می‌تواند آن را روی کالای غیرمجاز هم نصب کند.

رییس هیات مدیره کانون ناشران خانه موسیقی افزود: دلیل نصب این هولوگرام‌ها این است که بازرس‌ مربوطه اطلاعات لازم در زمینه موسیقی را ندارد و ما باید به خاطر این موضوع بر روی کالایمان هولوگرام نصب کنیم.

صدیقی تاکید کرد: کلیت این طرح صحیح و قابل قبول است اما شیوه اجرای آن منطقی نیست.

مدیر انتشارات «هرمس» با بیان اینکه بعضی از محصولات موسیقی در فروشگاه‌ها رسوب کرده‌اند، افزود: مثلا ناشری دو سال است که ورشکسته شده و کارش را رها کرده است اما فروشگاه هنوز محصولات آن ناشر را می‌فروشد. پس در این حالت تکلیف فروشگاه چیست؟

وی اضافه کرد:این طرح با یک اقدام عجولانه همراه شده است و بهتر بود در زمینه شیوه اجرای آن با ناشران مشورت می‌شد.

صدیقی یادآور شد: وقتی چنین طرح‌هایی را در جهت ارتقا ارائه می‌دهیم باید اجازه دهیم که آن طرح دوره گذار را هم طی کند. امیدوارم با وجود این طرح در کنار هزینه‌هایی که به ما تحمیل می‌شود‌، ورشکسته نشویم.

پس از شنیدن صحبت‌های ناشران تلاش کردیم که با دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری نیز گفت‌وگویی انجام دهیم و دلیل این اقدام غیرمنتظره را جویا شویم اما سعید جابری انصاری به ایسنا گفت: ترجیح می‌دهم درباره این موضوع صحبت نکنم و بهتر است پرسش‌هایتان را در این خصوص از مسؤولان موسیقی کشور بپرسید.

این در حالی است که دفتر موسیقی ارشاد هم به دلیل عدم ثبات در مدیریت از وضعیت آشفته‌ای برخوردار است و هیچ مسؤولی برای پاسخ دادن به سؤالات حضور ندارد.

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها