گزارش کارگاه ترانه ی “بابک صحرایی”
نویسنده خبر : شقایق ناموری

گزارش کارگاه ترانه ی “بابک صحرایی”

شقایق ناموری 14 آوریل 2016 0 نظر
کد خبر : 753857
بازدید : 30
3927 پسند
خلاصه خبر : مدتی می شود صحبت هایی در مورد برگزاری نوعی کلاس های  آموزشی در عرصه ی موسیقی و دوست داران شعر و ترانه پیچیده است. کلاس هایی تحت عنوان"کارگاه ترانه"...
متن خبر :

 

کارگاه ترانه،"تصمیم" بابک جهانبخش را آشکار کرد.

مدتی می شود صحبت هایی در مورد برگزاری نوعی کلاس های  آموزشی در عرصه ی موسیقی و دوست داران شعر و ترانه پیچیده است.
کلاس هایی تحت عنوان"کارگاه ترانه".
ترانه سراهای عزیزمان کلاس هایی مبنی بر آموزش نکات ترانه نویسی برگزار می کنند.کلاس هایی که همیشه با استقبال خوبی رو به رو شده اند.
قطعا بابک صحرایی نیز در میان ترانه سرایان از این قاعده مستثنی نیست.

_نوزدهم فروردین ماه نخستین جلسه ی کارگاه ترانه ی بابک صحرایی در سال جدید برگزار شد.از آن جایی که در اکثر این جلسات مهمانی ویژه حضور پیدا می کند این بار نیز حضور خواننده ای خوب از چندروز قبل شنیده می شد.
"بابک جهانبخش"خواننده ی عرصه ی پاپ مهمان ویژه ی این جلسه از کارگاه های ترانه بود.
در ابتدای آغاز جلسه،بابک صحرایی کمی از بابک جهانبخش صحبت کرد و گفت:به نظر من بابک جهانبخش بسیار خواننده ی خوب و موفقی است.تا قبل از حضور بابک در موسیقی پاپ به نظر من فاصله ی زیادی میان ترانه و آهنگ و درکل کار خوب و کار موفق وجود داشت.بابک جهانبخش خواننده ای است که ترانه و ملودی را بادقت زیادی انتخاب میکند و همیشه در کارهایش نکات مثبتی وجود خواهد داشت.
او گفت:بسیار زیاد از حضور بابک جهانبخش در موسیقی خوشحالم.
پس از صحبت های بابک صحرایی,جهانبخش از لطف و محبت او تشکر کرد و این ویژگی ها را نوعی لطف و تعارف تلقی نمود.
طبق روال این گونه جلسات هرکدام از هنرجویان باید ترانه های خود را می خواندند تا استاد و مهمان ویژه ی آن روز نظر خود را بیان کنند.
همین گونه هم شد پس از خواندن چند ترانه بابک جهانبخش نظراتی داشت.

_او مشکل بعضی از کارها را نداشتن ترجیع بند صحیح و نداشتن موضوع مشخص برای ترانه بیان کرد.
به نظر بابک جهانبخش ترانه باید به نحوی خاص باشد تا مخاطب را مدت ها درگیر خود سازد,احساس ترانه سرا بسیار ارزشمند است اما هر ترانه باید ویژگی هایی مخصوص به خود داشته باشد.
او عقیده داشت:که اکثر ترانه های امروزی عاشقانه و درمورد عشق است و در ادامه ی صحبت او بابک صحرایی نیز اظهار داشت که بهتر است شعرهای اجتماعی نیز گفته شود و تاکید کرد منظور از شعر اجتماعی شعر سیاسی نیست,همیشه این دو موضوع با هم اشتباه گرفته می شوند. 
_وی از میان آهنگ هایی که اخیرا منتشر شده اند,"کجایی" محسن چاووشی وقطعه ی"ماه و ماهی" از حجت اشرف زاده را اتفافات بسیار خوبی دانست و گفت:این روزها مردم از کارهایی که حس نوستالژی را بیان می کند استقبال بیشتری می کنند.
تمامی نظرات بابک جهانبخش کاملا درست و صحیح می نمود.البته این را بابک صحرایی می گوید.
او می گوید:خوشحالم با خواننده ای کار میکنم که شعر را به خوبی می شناسد و بسیار دقیق صحبت می کند و خودش نیز ترانه های خوبی خلق میکند.قطعا نظرات او بسیار به کار هنرجویان و خود من کمک می کند.
جلسه همین گونه پیش می رفت تا آخرین نفر,پس از پایان شعرها،گفت و گویی صمیمانه آغاز شد و سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

_همچنان ماجرای ترک’’سکوت‘‘ ادامه دارد و اولین سوال نیز مربوط به این موضوع و تیتراژ برنامه بود.
بابک جهانبخش در این زمینه توضیح داد که چند کار مختلف ساخته شده بود و قرار بر این بود یکی از این کارها خوانده شود.من هم کار خودم را تحویل دادم,اما احسان علیخانی عزیز گفت دوست داریم چون فضای برنامه کمی معنوی و گاهی غمگین است بهتر است تیتراژ کمی متفاوت باشد و دوست داشت که کار امیرعلی بهادری را من بخوانم.یعنی در کل مشخص شده بود که خواننده ی تیتراژ من هستم ولی من برخلاف اخلاقم هیچوقت اجازه نمی دهم در کارم چیزی بهم تحمیل شود.من کار خودم را به فضای برنامه نزدیکتر می دیدم و به همین دلیل با کمال احترام قبول‌‌ نکردم.
اما دوست داشتم که حداقل احسان عزیز به تجربه ی من اعتماد می کرد و احترام می گذاشت.
البته کار امیرعلی بهادری عزیز هم زیبا بود و بسیار خواننده ی خوبی هم هست.
من خودم "سکوت"رو بسیار دوست دارم و به نظرم بسیار کار خوبیست،به همین دلیل دوست داشتم کارم رو منتشر کنم.

_در مورد آلبوم جدید بابک جهانبخش مدت هاست خبرهای کوتاهی شنیده می شود.
برای تکمیل این خبرها بابک جهانبخش گفت:فضای این آلبوم بسیار متفاوت است,آهنگ های حسی و آهنگ های ریتمیک را درکنار هم قرارداده است.
ترانه سراهای کارها کاملا متفاوت هستند و ترانه ی یکی از قطعات را خودم نوشته ام.این آلبوم را خودم خیلی دوست دارم و به نظرم آلبوم خوبی است.
خبرهای تکمیلی در مورد آلبوم مستقیمأ از صفحه ی رسمی خودم منتشر خواهد شد.

_این آلبوم متفاوت بابک جهانبخش به گفته ی خودش""تصمیم"" نام دارد و انشاالله در ماه آینده منتشر خواهد شد.

_او در پاسخ به سوال یکی از دوستان مبنی بر اینکه  آیا این آلبوم از"مدار بی قراری" زیباتر است,گفت:من این آلبوم را بیشتر دوست دارم.البته من نمی خواهم خدایی نکرده 'مدار' را زیر سوال ببرم.مدار بی قراری بسیار آلب

وم خوبیست،به نطر من قطعات خوبی در این آلبوم وجود دارد به عنوان مثال`حواست نیست`‌و خیلی کارهای دیگر.
اما ایراداتی نیز به آن وارد است از جمله مشکل‌ صدابرداری و میکس و مستر.
به نظر من در زمینه صدا و میکس,آرش پاکزاد عزیز جز‌ء بهترین ها و باسواد های ماست و من فکر میکنم اگر آرش پاکزاد به عنوان صدابردار برای تمامی قطعات آلبوم مدار وجود داشت با مشکل صدا مواجه نمی شدیم‌.
وقطعا تمام قطعات آلبوم جدید رو آرش عزیز انجام خواهد داد.

_حدودأ چند سالی می شود که بابک جهانبخش در لیست اجراهای شهر کرج قرار نگرفته است.
در مورد این موضوع او گفت:ما برگزارکننده ی کنسرت نیستیم,خود آن منطقه و آن شهر گزینه هایی را انتخاب می کنند,مثلا می گویند این چند نفر،خوانندگان خوبی هستند و می توانند اینجا برنامه داشته باشند و برای اینکه یک سود دهی داشته باشند و برنامه ای برگزار کنند با شرکت های فرهنگی وارد مذاکره میشوند و قراردادهایی بسته میشود.
ولی گاهی اوقات برحسب سلیقه ی خودشان مجوز اجرا نمی دهند حتی اگر مجوز اصلی گرفته شده باشد.یعنی این موضوع مرتبط با تهران نیست بلکه مستقیم از طرف خود آن شهر اتفاق می افتد.
 اما انشاالله امسال حتما این کار انجام خواهد شد.

_همچنین در پاسخ به اینکه دوستان چگونه می توانند ترانه های خودرا برای بابک جهانبخش ارسال کنند,او گفت:به نظرم بهترین راه این است که ترانه ها را به آقای صحرایی برسانند و ایشان زحمت رساندن آن ها را به من بکشند.به دلیل اینکه پیام های خیلی زیادی برای ایمیل من می آید نمی توانم تمامی کارها را بخوانم و ترانه برروی کاغذ حس بهتری دارد.
او ادامه داد اگر ملودی نیز برای ترانه ساخته شده بود,بهتر است یک بار ترانه جدا فرستاده شود و بار دیگر به همراه ملودی.

_بابک جهانبخش در ارتباط با اینکه آیا همانند"منوبارون" مجدد کار مشترکی با دیگر عزیزان انجام خواهد داد گفت:
رضا صادقی عزیزم یکی از بهترین هاست و پس از انتشار آهنگ "دوست دارم" خیلی نسبت به من محبت داشت.یک روز در کنسرتی ما همدیگرو دیدیم و وقتی باهم صحبت کردیم خیلی اتفاقی به این نتیجه رسیدیم که یک کار مشترک انجام بدهیم واصلا این ماجرا بعد اقتصادی نداشت و کاملا دوستانه شکل گرفت.
قراربود همین اتفاق در آلبوم رضای عزیز هم تکرار بشه اما اتفاق نیفتاد.نه اینکه مسئله ای باشه اما بالاخره یک سری مناسبات حرفه ای وجود داره.
در ارتباط با همکاری خواننده های دیگر هم اگر امکانش پیش بیاد و به نظرم اتفاقات خوبی با این کار شکل بگیرد حتما.

_پس از آن بابک صحرایی گفت بسیار علاقه مند است که حمید حامی و بابک جهانبخش کار مشترکی با یکدیگر انجام دهند.زیرا هردوی آن ها خوانندگان بسیار خوبی هستند و همینطور به کار یکدیگر نیز علاقه مندند.
او ادامه داد به نظر من "منوبارون" یکی از بهترین کارهایی است که توسط دو خواننده انجام شده است.

_در ارتباط با آخرین سوال و اینکه بابک جهانبخش چگونه به اینجا رسیده و کارش را چگونه انجام داده است او
گفت:هیچوقت یک شبه همه چیز حاصل نمی شود.من سالها تلاش کرده ام.زمانی بود که تهیه گنندگان می گفتند خواننده ی درجه سه،درجه دو،درجه یک.یعنی برحسب این چیزها,یک سری اتفاقات انجام می گرفت.
مارکت ما الان خیلی خوب شده است.یعنی کسانی الان هستند و کار میکنند که به نظرم نگاه فرهنگی و حرفه ای تری دارند.
یعنی اگر به نظر من شما به خواننده ای علاقه دارید وبه کارتون و ترانه هاتون اعتماد دارید تلاش کنید،این حرف رو نزنید که من کوچیک میشم.
در کار خود من هم بودن کسانی که اصلا کاری انجام نداده بودند اما الان ترانه سراهای موفقی هستند‌.
سعی کنید پله پله مراحل رو‌ جلو برید و خودتون رو ثابت بکنید. این رو به عنوان یک بردار کوچکتر میگم که اون ناامید نشدن خیلی مهمه و خیلی کمک میکنه.
من پنج آلبوم دادم و سر پنجمین آلبوم اون اتفاق خوب افتاد.
یعنی من هرسال آلبوم می دادم.
درسته که میگفتن درجه یک و اینجور چیزها اما الان اون شخص در فضای موسیقی نیست.یعنی شما با اعتماد به خودتون و تلاشی که می کنید به مقاطع بهتری خواهید رسید.
البته تلاشی که همراه با کسب هنر باشه.
من هنوز هم کارم رو دوست دارم،هنوز هم فکر میکنم آلبوم اولی هستم.در کل همیشه نگاهم به این صورت هستش.
من خودم شاهد این بودم که کسانی بودند یک کار انجام دادند یا یک ترانه گفتند و بعد از اون طرز رفتار و نوع کلامشون کاملا تغییر کرده است.این به نظر من چیزی هستش که مانع از کار میشه.
به نظر من هیچ کاری نشد نداره.

_یک زمانی من شنیدم که بابک جهانبخش آلمان بدنیا اومده،پدرش پولداره و یک سری چیزهای دیگر،الان پدرم هست باورکنید من یک هزارتومنی از پدرم نگرفتم.همیشه خودم تلاش کردم،روزهای سخت زیاد داشتم اما خوشحالم که گذشت و همیشه میگذره.
فقط باید تلاش کرد و ناامید نشد.و هیچ چیزی رو نمیشه به زور از دنیا گرفت.اگر خدا بخواد همه چیز در مسیرت قرار میگیره و شما باید تلاش کنید.

 

با تمام شدن سوالات بابک صحرایی کمی از جدیت جهانبخش در کار و همینطور خاطراتی در ارتباط با ساخت قطعات "پناهم بده،دریاو…" گفت.
او عقیده داشت بابک جهانبخش وقتی تحت عنوان آهنگساز قرار می گیرد بهترین کارها و ملودی هایش را برای دیگران انجام می دهد،به طوری که من خودم گاهی می گویم ای کاش خودش این کار را انجام می داد.
اوپس از پایان صحبت هایش از بابک درخواست کرد به همراه نواختن ساز کاری را بخواند و جهانبخش نیز درخواست اورا پذیرفت و پشت پیانو نشست.
او به پیشنهاد خودش ابتدا یک کار منتشر نشده را اجرا کرد و پس از آن آهنگ دریا را که ترانه سرای آن  بابک صحرایی هست نیز اجرا شد.‌‌‌‌

 

تمامی عکس ها در فایل زیپ

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید.
Telegram.me/Ganja2Music

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها