محمدعلی بهمنی: مداحان باید موسیقی درونی كلمه‌ها را بشناسند
نویسنده خبر : Admin

محمدعلی بهمنی: مداحان باید موسیقی درونی كلمه‌ها را بشناسند

Admin 14 اکتبر 2016 0 نظر
کد خبر : 787847
بازدید : 46
1 پسند
خلاصه خبر : محمدعلی بهمنی، شاعر غزل‌سرای كشور، با بیان اینكه در شكل غزل و مثنوی آثار عاشورایی خوبی خلق شده است، اظهار كرد: در گذشته و در ادبیات معاصر اشعار عاشورایی بسیاری سروده شده كه خیلی از این اشعار به شكل غزل بوده‌اند...
متن خبر :

 

محمدعلی بهمنی، شاعر غزل‌سرای كشور،  با بیان اینكه در شكل غزل و مثنوی آثار عاشورایی خوبی خلق شده است، اظهار كرد: در گذشته و در ادبیات معاصر اشعار عاشورایی بسیاری سروده شده كه خیلی از این اشعار به شكل غزل بوده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله اینجاست كه كسی كه ملودی برای این اشعار  تنظیم می كند و یا مداحی می‌كند، شایستگی درون كلمه را حس كند. كلمات موسیقی دارند و اگر خلاف آن موسیقی خوانده شوند، دلنشینی خود را از دست می‌دهند. اگر مداحی، دو غزل عاشورایی را با یك صوت بخواند، در حق یكی از آن‌ها بی رحمی كرده است.

بهمنی با تاكید بر اینكه مداحانی كه كلمات اشعار عاشورایی را به درستی بخوانند، كم هستند، عنوان كرد: اغلب مداحان، اشعار خود را یكنواخت می‌خوانند و تنها تلاش می كنند تا از مخاطبانشان اشك بگیرند. عشق كربلا را آفریده است و به همین دلیل هم تاكید دارم كه مداحان باید موسیقی درونی كلمه‌ها را بشناسند.

این شاعر كشور خاطرنشان كرد: مداحان باید هم شناخت ادبی صحیح و كاملی داشته باشند و هم فرهنگ و تاریخ عاشورا را به درستی بشناسند و تنها به توانایی خود در خواندن اكتفا نكنند.

وی در معرفی آثار عاشورایی خواندنی نیز گفت: اشعار عاشورایی سعید بیابانكی از جمله آثار خوبی است كه علاقه‌مندان می‌توانند به سراغ آن بروند. مجموعه های عاشورایی مانند «نامه‌های كوفی» از جمله آثار با ارزش این شاعر هستند و در این مجموعه ها اشعار عاشورایی خواندنی وجود دارد.

محمدعلی بهمنی (زادهٔ ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ در دزفول)، شاعر و غزل‌سرای ایرانی است. بسیاری بر این عقیده‌اند كه غزل‌های او وام‌دار سبك و سیاق نیما یوشیج است. نخستین شعر بهمنی در سال ۱۳۳۰، یعنی زمانی كه او تنها ۹ سال داشت، به چاپ رسید.

محمدعلی بهمنی از ترانه‌سرایان انقلاب اسلامی به شمار می‌رود،‌ شعرهای او سرشار از مضامین عاشقانه،‌ اجتماعی و مذهبی است،‌ در شعرهای مذهبی بهمنی عاشورا تجلی دیگری دارد و در واژه واژه آن می‌توان مفهوم عاشورا را به نظاره نشست.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید .

Telegram.me/Ganja2Music_com

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها