گفت و گوی اختصاصی با شویراد
نویسنده خبر : شایان رسول زاده

گفت و گوی اختصاصی با شویراد

شایان رسول زاده 25 دسامبر 2016 0 نظر
کد خبر : 804290
بازدید : 116
4 پسند
خلاصه خبر : شویراد : زمانی که وارد هنر شدم کفش آهنی به پا کردم...
متن خبر :

 

زمانی که وارد هنر شدم کفش آهنی به پا کردم!

+دانیال شهرتی هنوز کاری تکراری برای من نساخته است!
از خیام و مولانا تا شاعران خجسته+
+ هنر حصار پذیر نیست

شما بعد از منتشر کردن چند قطعه ، کاری را منتشر کردید با نام ستایش، کمی راجع به این کار برایمان توضیح دهید:
در اون مقطع زمانی ما برنامه ای برای انتشار کاری با موضوعیت تجاوز نداشتیم و قرار بود که روی یکی از شعرهای خودم که به سبک داداییسمی می باشد کار کنیم و آن قطعه را به عنوان کار جدید منتشر کنم اما اتفاقی ناگوار تمام زندگی و برنامه ی هنری من رو تحت الشعاع قرار داد.همانطور که در جریان هستید به ستایش 6 ساله که هنوز در خنده های زیبایش دندان های شیری داشت تجاوز شد و بعد با اسید سوزانده شد.این خبر هولناک، من را از پا درآورد و حدود 2 هفته در شوک به سر میبردم.
علیهذا بعد از این اتفاق ناگوار بنده تصمیم بر انتشار کاری برای ستایش عزیزم گرفتم تا مرهمی باشد به دل سوخته ی مردم انسان دوست ایران و خانواده ی محترم قریشی و تمام خانواده ها و کودکانی که مورد هجوم این عمل وقیح و غیر انسانی قرار گرفته اند.

موزیک ویدیو این قطعه را هم منتشر کردید، این کار بیشتر ادای دین به ستایش و خانواده هایی مثل ستایش است یا گوشزدی به جامعه?
بعد از انتشار آهنگ تصمیم بر ساخت موزیک ویدئو در قالب انیمیشن دو بعدی گرفتم و شروع به نوشتن فیلمنامه ی آن کردم که بعد از مدتی فیلمنامه ی آن تهیه شد و مراحل ساخت آن آغاز شد.تصمیم بنده به عنوان نویسنده و تهیه کننده و خواننده ی اثر این بود که حتما در فضایی سیاه و سفید و به صورت دو بعدی کار شود که مخاطب به فحوای کلام برسد نه اینکه غرق در تجملات ظاهری کار شود.
تیم سازنده ی این اثر که بنده جزئی از آن بودم هدفش نهیبی به بدنه ی جامعه بود تا هرچه بیشتر جامعه ی ایران متوجه ی اوج فجیع بودن فعل تجاوز شوند.امیدوارم و آرزو میکنم دیگر شاهد چنین اعمال وحشیانه ای نباشیم البته گویا این جمله کاملا فانتزی می باشد زیرا که هنوز هم خبرهایی از گوشه و کنار کشورم به گوش می رسد که در آن کودکی مورد تجاوز قرار گرفته است.

شما همکاریتان را با دانیال شهرتی شروع کردید و با ایشان هم ادامه داده اید، قصد جدایی از دانیال شهرتی را ندارید?
من معتقدم تا زمانی که کسی تکرار نشود می توان با او همکاری کرد و خوشبختانه دانیال شهرتی هنوز کاری تکراری برای من نساخته است.

شویراد سبکی را در زندگی اش پیشه گرفته است به نام داداییسم کمی راجع به این سبک توضیح دهید.
داداییسم در حقیقت یک بینش است ، یک نگاه به زندگی.
شعار داداییسم این است که من به همه و حتی خودم هم معترض هستم.
معتقدم هنر در ذات خود قاعده را نمی پذیرد و هرکس که بخواهد قاعده ای برای هنر ایجاد کند خود محکوم به نابودی در حصارهای قواعدش است زیرا هنر حصار پذیر نیست.
هدف از ایجاد یک اثر هنری گفتگو با مردم است گفتگو با مخاطب است وگرنه هر کسی که موهایش را بلند کند و گیتار ناکوکی بزند و چند کلمه ی کلیشه ای را به هم بچسباند و عاشق پیشه شود هنرمند نیست.

کدام یک از کارهایتان که تا به الان منتشر شده است در سبک داداییسم بوده؟؟
من هنوز کاری که از نظر خودم بیان کامل اندیشه هایم باشد منتشر نکرده ام زیراکه میترسم.

دلیل این ترس چیست:
دلایلی زیادی دارد اما اگر قرار باشد در یک جمله بیان کنم این است که ممکن است توسط جامعه هنری و حتی قشر روشن فکر پس زده شود چون ذات داداییسم هنجار شکن است.

داداییسم مخالف های زیادی دارد و یا حتی برای خیلی ها گنگ است، فکر نمیکنید برای انتشار آلبوم در این سبک و گرفتن مجوز به مشکل برمی خورید ؟؟.
مشکلات قسمتی از کار است و هرکاری که بدون مشکل منتشر شود باید به آن شک کرد.من زمانی که به صورت حرفه ای وارد هنر شدم کفش آهنی به پا کردم.

در میان این همه سبک های هنری چرا داداییسم را انتخاب کردید ؟
من به عنوان یک انسان بالغ برای خودم دیدگاه و اندیشه و ایدئولوژی مشخص دارم که ترجیح می دهم وقتی در هنر فعالیت می کنم آن چیزی را بخوانم و آن چیزی را بیان کنم که به آن معتقد هستم.
بدون شک این دیدگاه در طول زمان تغییراتی می کند و به سمت و سوی جدیدی خواهد رفت و این مورد نه تنها بد نیست بلکه بسیار اتفاق خوشایندی هم می باشد زیرا که آب اگر در یک جا بماند می گندد.اما در جواب سوالتون باید بگویم وقتیکه از شاعرانی چون خیام بزرگ ، مولانا ، حافظ ، سعدی ، باباطاهر ، صائب تبریزی و شاملوی بزرگ به شاعران خجسته ای رسیدیم که از صبح علی الطلوع تا غروب خورشید از عشق های مهمل و دروغین سخن می گویند ، من مجبور میشوم برای بیدار شدن شعر به مکتبی دیگر روی بیاورم.

خیلی ها مخالف سبکی هستند که شما پیرو آن هستید.این مخالفت ها باعث عقب نشینی شما نمی شود؟
مطمئنا وقتی شاهد کم لطفی باشم دلسرد شده و حتی ممکن است همرنگ جماعت شوم اما امیدوارم بتوانم بی مهری ها را تحمل کنم و از مواضع هنری ام عقب نشینی نکنم.

اما به سراغ جدید ترین قطعه شما به نام هیچ مگو برویم
هیچ مگو چگونه شکل گرفت:
با دانیال شهرتی تصمیم به ساخت این قطعه به مناسبت سالروز تولد حضرت مولانا کردیم و قرار بر این شد این قطعه را به همراهی دانیال شهرتی بخوانم.

قطعه هیچ مگو بسیار ریتمیک است، ساخت این ملودی دلیل خاصی دارد؟
همانطور که خدمتتان عرض کردم داداییسم همیشه سعی بر هنجارشکنی داشته است و بنده هم تلاش برای رها شدن از قیود و عرف نابجایی که به وجود آمده را داشته ام بنابراین با دانیال صحبت بر این کردیم که چرا اشعاری اینچنین خیلی کم به صورت ریتمیک اجرا شده است و برای همین تصمیم بر این گرفتیم که این شعر را به این صورت ریتمیک و ملودیک بخوانیم تا به اصطلاح یک تابوشکنی ای داشته باشیم.

باز هم در این فضا قطعه ای را خواهید خواند؟
بله، چرا که نه !

با روی کار آمدن دکتر صالحی به جای علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه های آخر دولت حسن روحانی فکر میکنید چقدر فضای کاری عوض میشود??
در جایی میخواندم که از برنارد شاو در مورد عقاید سیاسی اش پرسیدن و او جواب جالبی داد.او گفت من سیاسی نیستم و هر آدم باهوشی میتواند از این جمله به دیدگاه واقعی من برسد.
من هم در جواب شما همین جمله را می گویم : من سیاسی نیستم و فعالیت هنری ام را میکنم.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید .

Telegram.me/Ganja2Music_com

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها