آلبوم” شهد و شکر” صنایعی رونمایی شد
نویسنده خبر : Admin

آلبوم” شهد و شکر” صنایعی رونمایی شد

Admin 28 آگوست 2017 0 نظر
کد خبر : 874820
بازدید : 12
1 پسند
خلاصه خبر : آلبوم موسیقی"شهد و شکر" ساخته ی مرتضی صنایعی- نوازنده ی نی و آهنگساز- روز گذشته در فروشگاه فرهنگ تهران با حضور جمعی از اهالی خانواده ی بزرگ موسیقی رو نمایی شد...
متن خبر :

 

آلبوم” شهد و شکر” صنایعی رونمایی شد
اشک های کیانی نژاد برای جوانان بی پناه موسیقی

 

آلبوم موسیقی”شهد و شکر” ساخته ی مرتضی صنایعی- نوازنده ی نی و آهنگساز- روز گذشته در فروشگاه فرهنگ تهران با حضور جمعی از اهالی خانواده ی بزرگ موسیقی رو نمایی شد.
در این مراسم که اجرای آن به عهده ی محمود توسلیان- منتقد و روزنامه نگار- بود، این منتقد ضمن قرائت بخشی از “نی نامه ی مولانا” و اشاره به جایگاه والای نوازندگان نی در تاریخ موسیقی ما، از اهمیت موسیقی سازی و ویژگی های شهد و شکر گفت و از حضور موثر اما کم رنگ ناشر بزرگی به نام حمید اسفندیاری که سال هاست، آثار ارزشمندی در موسیقی ایران منتشر کرده است، تشکر کرد.
در ادامه مرتضی صنایعی با دعوت مجری مراسم به روی صحنه آمد و گفت:
شهد و شکر محصول عشق ازلی من به موسیقی نواحی و عشق ابدی من به موسیقی ردیف است.بالاخره بعد از صبوری های زیاد موفق شدم این دو عشق را کنار هم جمع کنم. در واقع این آلبوم محصول عشق است.در واقع شهد و شکر به بهانه ی علاقمندی من به روایت های دراماتیک به سمتی رفت که من با استفاده از روایت منظومه ی موسیقایی شیرویه از موسیقی قشقایی و ترکیب آن موسیقی ردیف به یک امتزاج ملی رسیدم‌‌.
وی افزود: همان طور که همه جمع می دانند، نی سازی است که در تمام مناطق ایران نقش بسیار پر رنگی دارد.این اهمیت موجب شد که وقتی قطعات این آلبوم را می ساختم به محوریت این ساز( نی) فکر کنم. البته در این مسیر نوازندگان و سایر عوامل تولید، عاشقانه کنار من بودند که اگر نبود همت و عشقشان، ما امروز نمی توانستیم دور هم جمع شویم.
صنایعی در ادامه افزود: وجود هنری من و همنسلان من، وابسته به حضور و وحود استادان و بزرگان صاحب نامی مانند استاد کیانی نژاد و بزرگان دیگر است. امیدوارم که این اساتید همچنان چتر حمایت خود را از سر ما برنگیرند.
سپس هومن مهدویان نوازنده ی سه تار و عود آلبوم شهد و شکر به نمایندگی از سوی نوازندگان شهد و شکر برای صحبتی کوتاه در خصوص آلبوم دعوت شد و گفت:
مرتضی صنایعی نه فقط یک نوازنده ی خوب بلکه یک انسان شریف است. او شجاعت و مهربانی را در دست گرفت و با جسارت تمام در شرایط نامساعد فعلی که موسیقی سازی ما در عزلت به سر می برد، چنین اثری را روانه بازار کرده است.
مهدویان در ادامه اظهار داشت: شرافت ذاتی صنایعی و حسن خلق او موجب شده است که تک تک نوازندگان این آلبوم با عشق و علاقه کار کنند. به همین خاطر محصول نهایی یک محصول شنیدنی است. به قدری مرتضی صنایعی خوش اخلاق است که هر وقت من را برای کار دعوت کند با سر می آیم.
در ادامه محمدعلی کیانی نژاد برای ایراد سخنانی پشت میکروفون رفت و از آغاز با نقد شرایط حال حاضر گفت: متاسفانه فرهنگ ما توسط بی فرهنگ ترین افراد اداره می شود. من برای شرایطی که چنین افرادی در آن حضور دارند متاسفم. این شرایط موجب انزوا و اذیت شدن این جوانان عزیز شده است.
در این لحظات این نوازنده ی برجسته ی نی و آهنگساز قدیمی متاثر شد و با اشک هایی روان به انتقادات خود ادامه داد‌:چرا این موسیقی های خوب باید با پول های خود این بچه ها درست شود. متاسفانه شرایط برای کار درست فراهم نیست. من سال هاست که از این موسیقی کناره گیری کرده ام و کناره خواهم گرفت. من هرگز خودم را نخواهم فروخت.
کیانی نژاد با تشویق های ممتد حاضران روبرو شد و مرتضی صنایعی برای دلداری و ابراز محبت به کیانی نژاد پیوست و گفت: استاد کیانی نژاد ما به وجود شما افتخار می کنیم. شما پدر معنوی بسیاری از نی نوازان حال حاضر هستید.
در ادامه معصومه مهرعلی مدرس با سابقه ی آواز که شاگردان زیادی را تا کنون تربیت کرده است، گفت: جناب کیانی نژاد، شرایط ما در موسیقی شرایط ویرانی است و در ویرانی جای ایراد نیست.
مهرعلی با اشاره به سابقه ی آشنایی خود و فرزندش( ارژنگ سیفی زاده) با مرتضی صنایعی ادامه داد: من همیشه مادرانه به این جوانان عزیز نگاه کرده ام. پیش از اینکه ساز زدن و هنر مرتضی را دوست داشته باشم، نجابت ادب و تعهد او را دوست دارم. مرتضی یک شاگرد خوب برای استادانش بوده است. مقام شاگردی مقامی است که در آن یک هنر جو، گِرد یک شاه( بزرگ) می گردد و عمل او را می آموزد.این روزها خیلی از اهالی هنر بر خود نمی پسندند که شاگرد باشند.چرا که این مفهوم والا را درک نکرده اند. گاهی اوقات مقام شاگردی کم از مقام معلمی نیست و مرتضی هنیشه برای اساتیدش یک شاگرو خوب بوده است.
در ادامه پیمان خازنی به دعوت مرتضی صنایعی به روی صحنه آمد و گفت:
موسیقی این آلبوم از زوایای مختلفی ممتاز است.
بهترین جنبه آن بی کلام بودن آن است.
موسیقی بی کلام موجب بالا رفتن سطح کیفی شنیدار موسیقی در کشور می شود.
در مملکت ٨٠ ملیونی هنوز از جهت ارائه چنین آثاری کم کار بوده ایم و البته فروش ها بسیار پایین است و سرمایه گذاران طبیعی است که کمتر جرات ورود به این حوزه را دارند.

وجه دیگر با ارزش این اثر این است که می تواند غنیمتی با ارزش برای پژوهشگران موسیقی از امروز به بعد باشد .
امیدوارم ازین پس بیش از پیش شاهد انتشار چنین آثاری در جامعه ی موسیقی باشم.
این اثر بی شک از همدلی با ارزشی میان عوامل اثر شکل گرفته است که تولدش را به همه ی آنها تبریک می گویم.
در پایان مراسم مرتضی صنایعی با نوای خوش نی اش لحظاتی به تکنوازی پرداخت که با استقبال و تشویق حاضرا روبرو شد.
در این مراسم هنرمندانی چون محمدعلی کیانی نژاد، معصومه مهرعلی، پیمان خازنی، علیرضا بنایی، پیام سوری، حسن مکانیکی، علیرضا میرعلینقی و جمعی از اهالی خانواده ی موسیقی حضور داشتند.
آلبوم شهد و شکر با موسیقی و تنظیم و نوازندگی مرتضی صنایعی، محسن کیهان نژاد، عباس زند، زکریا یوسفی و هومن مهدویان توسط موسسه ی فرهنگی هنری نوخسروانی باربد منتشر شده است که شامل یازده قطعه موسیقی بی کلام در ژانر ملی( ترکیبی از موسیقی نواحی و ردیف دستگاه ها) هست.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید .

Telegram.me/Ganja2Music

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها