«کیهان کلهر» بارِ دیگر در تهران نواخت
نویسنده خبر : Admin

«کیهان کلهر» بارِ دیگر در تهران نواخت

Admin 15 سپتامبر 2017 0 نظر
کد خبر : 880397
بازدید : 52
5083 پسند
خلاصه خبر : «کیهان کلهر» بارِ دیگر در تهران نواخت؛ این خبر خوشی است؛ اما خوش‌‌تر از آن دیدنِ اجرایی محترم و باشکوه از هنرمندِ بزرگی است که با هر بار روی صحنه‌رفتن، می‌تواند مخاطبانش را شگفت‌زده کند...
متن خبر :

 

«کیهان کلهر» بارِ دیگر در تهران نواخت؛ این خبر خوشی است؛ اما خوش‌‌تر از آن دیدنِ اجرایی محترم و باشکوه از هنرمندِ بزرگی است که با هر بار روی صحنه‌رفتن، می‌تواند مخاطبانش را شگفت‌زده کند.

 

موزیسینِ شهیرِ ایرانی که همین چند وقتِ پیش، اثرش به همراهِ گروه جاده‌‌ی ابریشم جایزه‌ی «گرمی» گرفت، این‌بار به همراه تریوی «رامبرانت» به اجرای موسیقی پرداخت؛ اجرایی که همه‌ی نوازندگانش ستاره بودند و البته پرفروغ‌ترینش خودش. کمانچه‌نواز برجسته، این بار هم چون همیشه تصویری باشکوه از نوازندگی و بداهه‌نوازی خلق کرد.

اجرا در تالارِ بزرگِ وزارت کشور و به همت موسسه رویال هنر و تهیه کنندگی مجید عبدی برگزار شد، در سه شبِ متوالی و تمام شب‌ها با استقبالِ گرم مخاطبانی همراه شد که پیش از هر چیز تشنه‌ی موسیقی ناب هستند. در این اجرا رامبرانت فرایش (پیانو)، تونی اورواتر (ویولونه) و وینسنت پلژر (سازهای کوبه‌ای) کلهر را یاری کردند. این سه نوازنده سالِ گذشته در جشنواره‌ی موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداختند؛ «رامبرانت» 12 سال است که فعالیت می‌‌کند و در این سال‌ها با هنرمندانی چون پائولو فرسو، لیزا فرشمن، نورمن وینستون نواخته و حالا بعد از مدت‌ها همکاری با یکی از شهیرترین موزیسین‌های ایرانی به تهران آمده‌ تا به اجرای برنامه بپردازد و برخلافِ ادعایی که این روزها به‌وفور شنیده می‌شود؛ اجرایی کاملا «بداهه» روی صحنه ببرند. در این اجرا «تلفیق» به معنای واقعی انجام می‌شد؛ گاه اعضای گروه در فضایی که کلهر ترسیم می‌کرد؛ به اجرای برنامه می‌پرداختند و گاه موسیقی جز حکم‌فرمایی می‌کرد. در این اجرا «کلهر» شاه‌کمان هم نواخت و اجرایی پشتِ سر گذاشت که استانداردهای اجرای صحنه‌ای را با تغییراتِ بسیاری همراه کرد.

کمانچه‌نوازِ شهیر درباره‌ی گروهی که سال‌هاست با آن همکاری می‌کند، برای مخاطبانش چنین توضیح داد: «رامبرانت تریو یکی از معروف‌ترین گروه های موسیقی جز در اروپاست که تا کنون تورهای کنسرتی موفقی را در کشورهای مختلف برگزار کرده‌ و ما نیز سال‌هاست با هم همکاری می‌کنیم. در این اجرا تونی اورواتر «ویولونه» می نوازد. ویولونه از سازهای قدیمی ایتالیا و مربوط به قرن 16 است. این ساز 6 سیم و پرده بندی دارد که بعد از نواختن آن بهتر متوجه این ساز و صدای آن می شوید. موسیقی جز و موسیقی ایرانی ریشه های مشترکی دارند و در نحوه اجرا از نظر فلسفه خیلی به هم مرتبط هستند. تمامی قطعات این کنسرت بر پایه بداهه نوازی و از سه ملودی پیش ساخته شده، تنظیم شده است و در طول برنامه استفاده می شود که اولی چارپاره از ردیف موسیقی ایرانی گرفته شده و دو قطعه ارمنی که در طول برنامه ملودی های محوری آن هستند. گروه سه نفره رامبرانت تریو از هلند می آیند و همکاری ما طولانی مدت است.»

قرار است پس از کنسرت تهران؛ کلهر و رامبرانت تریو 29 سپتامبردر سالن باربیکن سنتر لندن به اجرای برنامه بپردازند و همچنین به زودی آلبوم مشترکشان در ایران منتشر خواهد شد.

 

عکاس : سمیرا سلیمانی

 

تمامی عکس ها در فایل زیپ شده

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید .

Telegram.me/Ganja2Music

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها