محمدجلیل عندلیبی از ایران میرود
نویسنده خبر :

محمدجلیل عندلیبی از ایران میرود

10 آوریل 2013 1 نظر
کد خبر : 643895
بازدید : 54
0 پسند
خلاصه خبر :
متن خبر :

محمدجلیل عندلیبی نامی آشنا در عرصه آهنگسازی و نوازندگی سنتور است.

هنرمند پیشکسوتی که شاید چهارسالی می‌شود ما فراموشش کرده‌ایم و کمتر نام خالق آلبوم‌های «کیش مهر»، «بی‌قرار»، «میهن» و…این روزها بر سر زبان‌هاست.

آهنگساز پیشکوست کشورمان که از اوایل انقلاب اسلامی تا 4 سال پیش ارکسترسنتی وزارت ارشاد را رهبری کرده است، امروز از خیلی نامهربانی‌ها آزرده است.

محمدجلیل عندلیبی در گفتگویی اعلام داشت : این روزها خیلی خسته‌ام و تصمیم دارم دیگر از ایران بروم. به لطف خدا در این سال‌ها کارهای زیادی انجام دادم و آثار متعددی از من منتشر شده است. فکر می‌کنم، توانسته‌ام در زمینه آهنگسازی الگوسازی انجام دهم و البته اهداف بزرگتری هم در راستای تاسیس یک ارکسترسمفونیک ملل داشتم که بی‌نتیجه‌ ماند.

او ادامه داد: به خاطر جر و بحث‌هایی که چهار سال پیش با مدیر عامل وقت دفتر موسیقی داشتم، اتفاقات ناخوشایندی برایم پیش آمد اما می‌خواهم بگویم من در هرکشوری می‌روم به من می‌گویند، مگر می‌شود تو بیایی و ما از هنرت بهره نبریم؛ آیا خجالت‌آور نیست، ارکستری را که از سال 57 آن را رهبری می‌کرده‌ام دیگر تعلیق شده است و چه تلاش‌هایی که در آن سال‌ها برای ارتقای آن ارکستر نکرده بودیم. یعنی وزارت ارشاد با این کادر چندهزارنفری برای چند هنرمند پیشکسوت بودجه کم دارد؟ در حالی که دو ارکستر غربی زیر چتر حمایت این وزارت‌خانه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ارکسترسنتی که چشم و چراغ ارشاد بود با تنگ‌نظری بعضی‌ها کور شد.

این آهنگساز اضافه کرد: 40 سال سابقه کار دارم اما آیا وزارت ارشاد نمی‌تواند دوباره نوازنده در اختیار من قرار دهد و این ارکستر دوباره جان بگیرد و سرپا شود؟

خالق آلبوم «کیش مهر» همچنین گفت: در سال‌های انقلاب اسلامی من جوان بودم و در عین حال با شهرام ناظری زحمت‌های زیادی برای موسیقی کشیدیم و سختی‌های زیادی را تحمل کردیم. ما به خاطر هنر ایران اقدامات زیادی انجام دادیم و من در همان سال‌ها ریتم‌های وزین را جایگزین ریتم‌های سبک کردم.

او ادامه داد: حرف‌های زیادی در دلم هست و از بعضی‌ها گله دارم. خیلی وقت‌ها هم چوب هنرمندان را خورده‌ام چون آدم توانمندی هستم. من با شجریان، ناظری و افتخاری تلاش‌های زیادی کردیم تا مردم موسیقی خوب بشنوند و فکر می‌کنم همان‌ها‌هم موسیقی بود. موسیقی‌های امروز فقط یک سرو صداست.

عندلیبی در بخش دیگری از سخنانش درباره سیر رشد آواز ایرانی نیز اظهار کرد: شجریان و ناظری دوستان خوب من هستند اما فکر می‌کنم، بهتر است که دیگر کنار بروند و فرصت را به جوانان بدهند. چرا که وضعیت آواز ایرانی این روزها فاجعه است و پسرفت زیادی داشته است.

وی معتقد است: این روزها تمام خوانندگان به سبک شجریان می‌خوانند و سبک بنان، خوانساری و گلپایگانی دیگر از بین رفته است.

خالق «میهن» در پایان سخنانش نیز گفت: خدا رو شکر که این روزها آرامش دارم و در خلوت خود به سر می‌برم.

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها