انتشار شانزده اثر فرامرز پایور در یک آلبوم
نویسنده خبر :

انتشار شانزده اثر فرامرز پایور در یک آلبوم

23 آوریل 2013 1 نظر
کد خبر : 644043
بازدید : 36
0 پسند
خلاصه خبر :
متن خبر :


یک آلبوم موسیقی شامل «رنگ‌ها» و چند قطعه از زنده‌یاد فرامرز پایور به بازار موسیقی رسید.نوای سنتور بابک بوبان و ویلن سرور زره‌گر در این اثر شنیده می‌شود.
بابک بوبان در بروشور این آلبوم نوشته است: «این مجموعه شامل شانزده اثر از آثار استاد فرامرز پایور است که به غیر از قطعه‌ی «گفتگو» که دونوازی سنتور با ویلن است، سایر قطعات با سنتور تنها اجرا شده‌اند: دوازده رنگ (راست‌کوک) از هفت دستگاه و متعلقاتش از کتاب مجموعه‌ی پیش‌درآمد و رنگ، سه قطعه از کتاب قطعات مجلسی و یک دونوازی با ویلن به نام «گفتگو.»
«رنگ‌های استاد پایور علاوه بر شباهت فراوان به رنگ‌های پیش از خودش، دارای ویژگی‌های موسیقی و سنتور پایور نیز هست. تحرک بالا، استفاده‌ی آگاهانه و بجا از مضراب و تکنیک مختص ساز سنتور مانند مضراب جفت و سرمضراب و تکیه و ریز، استفاده‌ی تقریباً مساوی از پوزیسیون‌های سه‌گانه از جمله‌ی آن ویژگی‌هاست.»
بوبان همچنین اضافه کرد : «تعدادی از این رنگ‌ها (نه همه) توسط گروه سازهای ملی و گروه اساتید هر دو به سرپرستی استاد پایور در اجراهای زنده، تالارهای کنسرت و استودیوی تلویزیون و همچنین ضبط‌های استودیویی اجرا و ضبط شده و نسخه‌های صوتی و تصویری آن‌ها موجود است اما شنیدن صوت تنها معدودی از این رنگ‌ها با سنتور خود استاد میسر است؛ چرا که ایشان آن‌ها را با ساز تنها اجرا نکرده است. به علاوه، از تعدادی از این رنگ‌ها حتا اجرای گروهی نیز موجود نیست. به این ترتیب، با مجموعه‌ی حاضر می‌توان به تمام رنگ‌های فرامرز پایور با سنتور تنها گوش داد.»
این هنرمند در پایان آورده است: «در مورد سه قطعه‌ای که از کتاب قطعات مجلسی نیز انتخاب و اجرا شده حکایت مشابه است. به این معنا که یا از آن‌ها اجرای سنتور خود استاد موجود نیست یا با گروه و یا نه با گروه و نه با ستور تنها. از دونوازیِ «گفتگو» اجرای استاد پایور با استاد صبا موجود است (ضبط‌ ‌شده در میانه‌ی دهه‌ی سی خورشیدی)؛ اما از آنجایی که اجراکنندگان اثر حاضر «گفتگو» را با نظارت استاد پایور تمرین و اجرا کرده بودند و همچنین به دلیل این که نت چاپ‌شده‌ قطعه با اجرای قدیمی استاد پایور و صبا تفاوت دارد «گفتگو» هم در فهرست این مجموعه قرار گرفت.»

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها