آيا رضا يزداني ممنوع التصوير است؟
نویسنده خبر :

آيا رضا يزداني ممنوع التصوير است؟

18 دسامبر 2014 0 نظر
کد خبر : 693879
بازدید : 24
0 پسند
خلاصه خبر :
متن خبر :


تهيه کننده سريال جاده چالوس مي گويد حذف چهره خواننده از تيتراژ سريال تصميم خودش بوده است.
«کليپ رضا يزداني از آخر «جاده چالوس» حذف شد!»، اين خبر در حالي هفته گذشته منتشر شد که خيلي از مخاطبان سريال به عشق اجراي تصويري تيتراژ پاياني سريال توسط رضا يزداني، آن را تماشا مي کردند. جالب اينکه در همان زمان ها تغيير و تحولات اساسي در سازمان در حال شکل گيري بود و حتي مرکز موسيقي صدا و سيما در مديريت سازمان ادغام شد. انتشار اين اخبار با هم باعث ايجاد اين تصور شد که جاده چالوس اولين قرباني تغيير و تحولات سازمان بعد از تکيه زدن مدير جديد بر صندلي رياست است! اما تهيه کننده سريال همه اين فرضيه ها را باطل کرد!
«جاده چالوس» به کارگرداني احمد معظمي و تهيه کنندگي عليرضا داوري از شنبه 24 آبان ساعت 11 شب روي آنتن شبکه تهران رفت اما سه شنبه 4 آذر، نهمين قسمت اين سريال در حالي تمام شد که کليپ رضا يزداني آخر آن نبود.
همان زمان گفته مي شد مديران تلويزيون به اين شکل از عنوان بندي که خود خواننده هم در آن حضور دارد، ايراد گرفته اندو با استدلال اينکه اين کار در تلويزيون عرف و مسبوق به سابقه نيست، جلوي ادامه پخش آن را گرفته اند!
سازندگان تيتراژ قبلي را با تيتراژ ديگري عوض کردند. اين به معناي حذف صداي يزداني از پايان سريال نبود، بلکه جاي تصاوير خود يزداني، تصاويري از سريال پخش مي شد. باني فيلم، گزارش مفصلي از اين اتفاق نوشته و حذف اين کليپ را تصميم مديريتي سازمان عنوان کرده. شعر اين ترانه را يغما گلرويي گفته است که اسمي از او در تيتراژ پاياني نيست.

اتفاقي که قبلا هم افتاده
به نظر مي رسدکه اين اتفاق قبلا نيز تکرار شده است. شبکه تهران زمستان سال گذشته سريالي با عنوان «تهران پلاک يک» (مهدي مظلومي) روي آنتن برد که در تيتراژ آخر آن، روي تصاويري از راه رفتن اشکان خطيبي، يکي از بازيگران مجموعه، صداي بهنام علمشاهي شنيده و تصوير او نيز ديده مي شد. اين قضيه تا آخرين قسمت سريال وجود داشت و مشکلي نيز پيش نيامد.
فرهاد فرج نظام، تهيه کننده سريال تهران پلاک يک معتقد است: «آدم از تصميم هاي مقطعي، سياسي، فرهنگي مديران رسانه ملي تعجب مي کند. حذف چهره رضا يزداني خواننده تيتراژ پاياني سريال جاده چالوس هم از همان تصميمات شتابزده و بي دليل مديران شبکه تهران است! بنده که تهيه کننده مجموعه تهران پلاک يک بودم براي همين شبکه تهران، براساس شعري از استاد کاکايي، از صدا و چهره بهرام علمشاهي در تيتراژ پاياني استفاده کردم و 30 شب هم روي آنتن بود و مشکلي هم پيش نيامد و بسيار هم مورد استقبال قرار گرفت؛ حالا اينکه چرا مديران اين شبکه مي فرمايند اين کار مسبوق به سابقه نبوده است، بنده تعجب مي کنم.»

سازمان ايرادي نگرفته
اما عليرضا داوري، تهيه کننده سريال «جاده چالوس» برخلاف همه گمانه زني ها مي گويد در حذف اين کليپ، سازمان نقشي نداشته و اين يک تصميم درون گروهي است: «صدا و سيما ايرادي نگرفت بلکه خودمان تصميم گرفتيم اين کليپ را حذف کنيم. دليل اصلي اش اين بود که بعضي ها فکر مي کردند ممکناست پخش اين کليپ تبليغي براي رضا يزداني باشد. ممکن بود بعدها در برآوردها اين کليپ به عنوان تبليغات به حساب بيايد.»
او اولين بار اين حرف را در مرکز موسيقي شنيده بود: «اين نکته را يک بار دوستي در مرکز موسيقي به من گفت، بعد از آن يکي از دوستان وزارت ارشاد هم همين نکته را به من گوشزد کرد. البته اين گوشزدها دوستانه بود و در واقع هيچکدام امري نبود. آن دوستان وزارت ارشاد هم در واقع از ما سوال کردند که آيااين کليپ جنبه تبليغي ندارد؟ ما هم تاکيد کرديم که چنين چيزي نيست. بعد هم براي اينکه دوباره حرفي زده نشود تصميم گرفتيم ديگر اين کليپ را پخش نکنيم.»
به گفته داوري سازمان حتي با پخش اين کليپ موافق هم بوده! «همان اول که ما اين طرح را پيش مديران برديم هيچ مخالفتي نداشتند. ما اين موضوع را هم با مرکز موسيقي سازمان هماهنگ کرديم و هم با معاونت سيما. آنها هيچ مشکلي نداشتند حتي راضي هم بودند. اگر آنها مي خواستند ايرادي بگيرند، همان قسمت هاي اول مي گرفتند که تازه اين کليپ در حال پخش بود. اين کليپ در 11-10 قسمت اول سريال پخش شد و هيچ کدام از مديران سازمان حرفي نزدند ولي ما بعد از اينکه از اين طرف و آن طرف حرف شنيديم، گفتيم قبل از اينکه اين ماجرا جدي شود، خودمان حذفش کنيم.»
داوري سعي مي کند ماجرا را اينجور جمع و جور کند «خود آقاي سرافراز اهل هنر است و به موسيقي علاقه دارد. حتي آقاي پورمحمدي هم از چنين طرح هايي حمايت مي کند. در کل من خودم تصميم بر حذف کليپ گرفتم و آن را به بقيه اعضاي گروه هم منتقل کردم.»

تغييرات در مرکز موسيقي صدا و سيما
داستان حذف کليپ رضا يزداني از آخر سريال در حالي اتفاق افتاد که خبر ادغام شدن مرکز موسيقي صدا و سيما با مديريت سازمان هم منتشر شد. با اين خبر به نظر مي رسيد مرکز موسيقي که عملا مرکزي فرماليته و بدون مسئوليت اساسي در سازمان بود، حالا ديگر ساقط شده و تمام تصميمات موسيقايي سازمان به عهده مديريت سازمان صدا و سيماست و شايد حذف کليپ رضا يزداني هم از بالا يعني از مديريت به داوري رسيده باشد اما فربد، مدير روابط عومي شبکه پنج، حرف ديگري مي زند: «روابط عمومي اطلاعي از حذف اين کليپ نداشت. شايد حرفي بين خودشان زده شده باشد و تصميمي باشد که خودشان گرفته باشند اما به ما چيزي ابلاغ نشده بود.»

به گفته فربد حتي مرکز موسيقي همچنان فعال است و تصميمات اصلي موسيقي سازمان به عهده مديريت است و در مرکز موسيقي اتفاق مي افتد.

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها