اعتراض گروه خورشید سیاه به استفاده غیر مسوولانه کارگردان مستند اشک سیاه از نام «اشک سیاه»
نویسنده خبر : Admin
خلاصه خبر : گروه موسیقی « خورشید سیاه » مبدع نام « اشک سیاه » برای یوز پلنگ ایرانی، پیرو اکران عمومی فیلم« اشک سیاه » در جشنواره مستند « حقیقت » ذکر چند نکته را برای آگاهی همگان لازم می داند...
متن خبر :

 

 

گروه موسیقی « خورشید سیاه » مبدع نام « اشک سیاه » برای یوز پلنگ ایرانی، پیرو اکران عمومی فیلم« اشک سیاه » در جشنواره مستند « حقیقت » ذکر چند نکته را برای آگاهی همگان لازم می داند ؛

این گروه در سال 1393 پس ازدرخواست کارگردان مستند «اشک سیاه»، با توجه به علاقه و جدیت در حمایت از یوزپلنگ ایرانی بدون توقع مادی، به ایشان اجازه داده شد ضمن رعایت حقوق معنوی گروه ، از عنوان و آهنگ « اشک سیاه » برای فیلم مستند مذکور استفاده کند. «اشک سیاه» به خاطر تیره بودن خط اشکی پیرامون چشمان یوز پلنگ ایرانی ، توسط ترانه سرای گروه « خورشید سیاه » ابداع شده است.

شوربختانه کارگردان مستند  « اشک سیاه » نه در عنوان بندی  این فیلم و نه در داخل فیلم، کوچکترین اشاره ای به خاستگاه نام فیلم نکرده است و با تاسف فراوان،حتی در فیلمی که امروز 24 آذر 1394 در جشنواره مستند حقیقت به نمایش درآمد، به صورت کاملا کذب،،خود را مبدع استعاره    «اشک سیاه» که به یوزپلنگ ایرانی تصریح دارد،معرفی کرده است!

 عجیبتر از همه، حامیان این فیلم به ویژه  « سازمان محیط زیست » ،« انجمن یوز پلنگ ایرانی» و « پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی » هستند که  هر دو از  تاریخچه آهنگ « اشک سیاه » و زحماتی که این گروه متحمل شده اند، به خوبی آگاهی داشته اند و سکوت این دو نهاد در برابر زیرپا قرار دادن حق معنوی گروه موسیقی «خورشید سیاه» به عنوان تنها گروه حامی محیط زیست،غیر موجه  و دلسرد کننده است.

لازم به توضیح است که استعاره « اشک سیاه » نخستین بار توسط گروه موسیقی«خورشید سیاه»، در قالب یک ترانه برای حمایت از گونه درحال انقراض یوزپلنگ ایرانی سروده شده و در فضای مجازی منتشر شده است  و طی چند نوبت کنسرت  در شهریور 1392 در فرهنگسرای ابن سینا و سپس در سالن همایش های وزارت کشور ، سالن همایش های بین المللی سازمان محیط زیست و … به اجرا در آمده است .

مضاف بر این، ترانه «اشک سیاه» به زبان انگلیسی نیز تحت عنوان The Black tear برای  معرفی به جهانیان و همراهی با تیم ملی فوتبال در جام جهانی برزیل که یوزپلنگ ایرانی را به عنوان نماد روی پیراهن خود داشتند، توسط گروه«خورشید سیاه» اجرا شد و سرانجام این ترانه در قالب یک آلبوم موسیقی نیز به نام « اشک سیاه » در اردیبهشت ماه 1394 توسط شرکت فرهنگی هنری « سی لحن باربد » انتشار یافت .

شایان ذکر است، در پی اجراهای موفق موسیقی « خورشید سیاه »  و ترانه «اشک سیاه»،این گروه موسیقی ،موفق به دریافت «جایزه ملی محیط زیست» از ریاست جمهوری  آقای حسن روحانی  و  ریاست سازمان محیط زیست  سرکار خانم ابتکار  و همچنین دریافت تقدیر نامه از «دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» شده است.

درپایان با توجه به اینکه کمترین معنای مستند ارائه اطلاعات درست و دقیق از وقایع است،امیدواریم که این کارگردان محترم نیز با دغدغه ی مشترکی که برای رعایت حریم «حیوان» دارد ، حقوق معنوی «انسان» را نیز محترم بشمرد  و در فرصت مقتضی پیش از اکران عمومی این  فیلم ارزشمند ، گروه موسیقی « خورشید سیاه » را  به عنوان مبدع استعاره « اشک سیاه » به عنوان یک حق معنوی و انسانی ،معرفی کند.

 

گروه موسیقی « خورشید سیاه »

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید.
Telegram.me/Ganja2Music

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها