رامین بهنا : خیلی از تیتراژهای معروف که در ذهن ها ماندگار شده بی کلام بوده اند
نویسنده خبر : Admin
خلاصه خبر : رامین بهنا مهمان این هفته برنامه «ساعت 25» گفت: هر تیتراژی نیاز به کلام ندارد و رایج شدن این مسئله برای بحث جذب مخاطب بوده است که بر روی تیتراژها کلام می گذارند کما اینکه آن کلام اصلا با موسیقی و آن سریال همخوانی نداشته باشد. خیلی از تیتراژهای معروف که در ذهن ها ماندگار شده اند، بی کلام هستند...
متن خبر :

 

رامین بهنا مهمان این هفته برنامه «ساعت 25» گفت: هر تیتراژی نیاز به کلام ندارد و رایج شدن این مسئله برای بحث جذب مخاطب بوده است که بر روی تیتراژها کلام می گذارند کما اینکه آن کلام اصلا با موسیقی و آن سریال همخوانی نداشته باشد. خیلی از تیتراژهای معروف که در ذهن ها ماندگار شده اند، بی کلام هستند.

اولین برنامه موسیقی «ساعت 25» در سال جدید در حالی به روی آنتن شبکه 5 تهران رفت که رامین بهنا آهنگساز و منتقد و کارشناس موسیقی میهمان این برنامه بود و موضوع برنامه به فضای نقد و بررسی تیتراژهای نوروزی سال 95 اختصاص داشت.

در ابتدا آیتم اخبار و اتفاقات موسیقی و پس از آن گزارشی از مراسم تشییع پیکر هنرمند استاد جواد لشگری در تالار وحدت همراه با گفت و گوهایی از فرهاد فخرالدینی، استاد صارمی، علی رهبری، سالار عقیلی، رضا مهدوی و … پخش شد.

هر تیتراژی نیاز به کلام ندارد
پس از آن رامین بهنا بر روی صندلی مهمان این برنامه قرار گرفت و گپ و گفت این هنرمند با امیرحسین مدرس مجری کارشناس برنامه درخصوص نقد و بررسی تیتراژهای نوروز سال 95 آغاز شد. در ابتدا بهنا با اشاره به اینکه مدتی ست تیتراژهای باکلام و استفاده از شعر و ترانه در تیتراژها مد شده است، گفت: هر تیتراژی نیاز به کلام ندارد و رایج شدن این مسئله برای بحث جذب مخاطب بوده است که بر روی تیتراژها کلام می گذارند کما اینکه آن کلام اصلا با موسیقی و آن سریال همخوانی نداشته باشد.

وی افزود: خیلی از تیتراژهای معروف مان که در ذهن ما هم باقی مانده است، بی کلام هستند. نکته ای که من همیشه به آن اشاره می کنم بی کلام و باکلام بودن است و تاکید می کنم که این اشتباه است که می گوییم موسیقی باکلام و موسیقی بی کلام، ما موسیقی داریم و موسیقی باکلام. خیل یاز تیتراژهای ما هم در گذشته تنها موسیقی بوده اند مثلا سربداران از استاد فخرالدینی و خیلی از آثار آریا عظیمی نژاد و دوستان دیگر همه کارهای خوبی بوده اند که لزوما کلام نداشته اند. استفاده از کلام اخیرا بسیار مد شده است.

نخستین تیتراژ مورد بحث تیتراژ مجموعه نوروزی «یک یک» شبکه یک، قطعه ای با عنوان «من با توام» به خوانندگی علیرضا عصار و آهنگسازی علیرضا افکاری و شعر حسین غیاثی و تهیه کنندگی علی کریمی و علی ضیا پخش شد.

تیتراژ «یک یک» فاقد فضای نوروزی ست 
بهنا درخصوص این کار اظهار کرد: خوشحالم که بعد از مدت ها صدای دوست عزیز و خواننده خوب علیرضا عصار را می شنوم و خوشحالم اینقدر پختگی دارد که این کار جدید را به قدری خوب می خواند که مال خودش می کند و معلوم است که امضای علیرضا عصار را دارد. گذشت زمان صدای این خواننده را پخته تر کرده است و سیستم موسیقی او هم فرق کرده است. این تیتراژ از آنجایی که برای یک برنامه نوروزی ساخته شده است مشکلی که دارد اینکه چرا حالت نوروزی ندارد و فضای آن عاشقانه است و برای تیتراژ برنامه ای که برای تحویل سال ساخته شده است کار مناسبی نیست.

این هنرمند در خصوص دلیل عدم ماندگاری تیتراژهای تلویزیونی در سال های اخیر اشاره کرد: این مسئله دلایل مختلفی دارد یکی کم تجربگی آهنگساز، دو ازدیاد کار آهنگساز، سه سهل الوصول بودن ساخت موسیقی به وسیله کامپیوتر که مقداری به سمت کلاژ کردن موسیقی می رود و باعث می شود دیگر به ملودی فکر نکنید. اگر دقت کرده باشید هفت تا هشت سال پیش سریال ها و موسیقی ها خیلی متفاوت بود. بوعلی سینا، سلطان و شبان، هزاردستان، مثل آباد، پهلوانان نمی میرند و … همه کارهایی بود که از ذهن بیرون نمی رود. آدم های باتجربه کار می کردند و کارها ماندگار و شنیدنی شدند.

تیتراژ سریال بیمار استاندارد با صدای رضا کولغانی و آهنگسازی دارا دارایی و کارگردانی سعید آقاخانی پخش شد.

موسیقی تیتراژ «بیمار استاندارد» با تصویر هماهنگی ندارد 
سرپرست گروه موسیقی بهنا در مورد این کار گفت: یکی از بهترین گروه هایی که الان مشغول کار هستند گروه داماهی است که کارشان روی سریال به خوبی و به شکل گسترده شنیده شد. من موسیقی این سریال را دوست داشتم ولی با تصویر هماهنگی نداشت. من این نوع موسیقی را از آن دسته موسیقی هایی می دانم که خودش به تنهایی قابلیت شنیدن دارد و یک کار مستقل محسوب می شود و ذهنیت و نوع کار و جدیت گروه را معرفی می کند و به تصویر اصلا نیازی ندارد. چیزی که در این تیتراژ مشهود بود اینکه کلام با سوژه سریال تطبیق داشت ولی نوع موسیقی همخوانی نداشت و قدرت موسیقی از تصویر بیشتر بود. چیدمان سازها و نوع تنظیم خوب بود.

تیتراژ ابتدایی سریال «زعفرانی» به آهنگسازی مهیار علیزاده و صدای حمیدرضا ترکاشوند و مهران مدیری و با دوبیتی از مولانا و یک شعر خراسانی به کارگردانی حامد محمدی پخش شد.

موسیقی تیتراژ «زعفرانی» کاملا ایرانی و نوروزی بود  
بهنا درمورد این کار نیز توضیح داد: خوشحالم که بالاخره یک کار نوروزی شنیدم، یک موسیقی ایرانی نوروزی. از لحاظ تنظیم کاملا ایرانی محلی بود و تنظیم خوبی از آقای علیزاده بود. آقای مدیری قبلا هم نشان داده بودند که روی ملودی های محلی خوب کار می کنند اینجا هم به نسبت خوب بود. من زیاد با اینکه هنرمندان عزیزمان تغییر ژانر بدهند موافق نیستم ولی اینجا بد نبود. تحریرهای آقای ترکاشوند قشنگ بود و خوب خواند.

وی افزود: در این کار در برخی جاها موسیقی به لحاظ تنظیم کمی خالی بود و می شد بهتر از این باشد ولی در مجموع موسیقی خوبی شنیدیم. ما دریایی از ملودی های زیبا در سراسر ایران داریم و عموما موسیقی ما ملودیک است نه هارمونیک و استفاده از آن حالا حالاها جا دارد و خوشحالم موزیسین ها از آن استفاده می کنند در این کار هم من یک موسیقی ملودیک شنیدم.

ارتباط تلفنی با مهیار علیزاده؛ 
در اینجای برنامه ارتباط تلفنی با مهیار علیزاده آهنگساز این تیتراژ برقرار شد و علیزاده درباره این کار بیان کرد: من ابتدا فیلمنامه این سریال را مطالعه کردم و صحبت هایی با تهیه کننده، کارگردان و حتی مدیر شبکه 2 گروه فیلم و سریال داشتیم. برداشتی که از این سریال و فضای آن داشتیم بخاطر اصلیت و ریشه ای که شخصیت اصلی سریال خانم اسکندری و آقای هاشمی داشتند و به استان خراسان می رسید من با توجه به آن و فضای سریال که فضای شاد و طنز بود و تاحدودی با کارهای من فاصله داشت بهترین فرصت را در این دیدم که خودم را در این زمینه نیز محک بزنم و چنین تجربه ای را انجام دهم اینکه چقدر موفق بودم یا خیر بستگی به نظر کارشناسان دارد.

وی افزود: آنچه که از دستم بر می اومد را انجام دادم کمی فشار زمانی وجود داشت من برای ساخت تیتراژ ابتدایی این سریال از دو ملودی استفاده کردم که ملودی اول آن را دو هفته مانده به عید با صدای آقای ترکاشوند ضبط کردیم و بعد به تدریج سازها را چیدم نی، کمانچه و … در جای خود به کار گرفته شد و بعد آقای مهران مدیری به کار پیوستند. این زمان از زمانی که برای تیتراژ پایان گذاشتیم خیلی بیشتر بود، در تیتراژ پایان زمان خیلی کمی داشتیم.

پس از این ارتباط تلفنی و پیش از پرداختن به باقی تیتراژها، بخش کوتاهی از گفت و گوی ویژه با استاد علی رهبری رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران پخش شد که در هفته های بعد قسمت های کامل آن به نمایش گذاشته می شود.

ارتباط تلفنی با دارا دارایی؛
ارتباط تلفنی با دارا دارایی آهنگساز تیتراژ سریال «بیمار استاندارد» برقرار شد و این هنرمند درباره این کار گروه داماهی، گفت: در این کار چون ما ولین بار بود که با مقوله تصویر روبه رو می شدیم من به شخصه سعی داشتم بتوانیم ارتباط مضمون ترانه و مضمون فیلمنامه را با هم نزدیک کنم و این اولین چیزی بود که فکر کردم باید در این موسیقی اتفاق بیفتد از اینرو یک گفت و گوی کوتاهی با کارگردان داشتم که ایشان یک خط خیلی جالبی به من دادند که توانستم با ترانه سرا روی آن خط کار کنم و این اتفاق در درجه اول افتاد و باقی کارها هم خود به خود پیش رفت. ملودی ها را کار کردیم و بعد ضبط انجام شد و در 20 روز پروژه ساخت ترانه و تنظیم و باقی کارها طول کشید. کلام در درجه اول براساس خط فیلمنامه نوشته شد و بعد بر روی ملودی ها قرار گرفت.

پس از آن تیتراژ برنامه سه ستاره و برنامه سالی نو با صدای بهروز صفاریان و روزبه نعمت اللهی نیز پخش شد و گپ و گفت بهنا و امیرحسین مدرس در خصو صاین دو کا رنیز ادامه داشت و پس از آن به دلیل تمام شدن زمان برنامه نقد و بررسی باقی تیتراژها ماند.

تایم برنامه این هفته «ساعت 25» نیز به پایان رسید و تیتراژ پایانی آن به پخش موسیقی «بوی بهار» با صدای نادر گلچین اختصاص داشت. 


منبع : پانا

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید.
Telegram.me/Ganja2Music

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها