گزارشی مفصل از نفرین تا امیر بی گزند به مناسبت تولد محسن چاوشی
نویسنده خبر : Amir Hasan Keynejad

گزارشی مفصل از نفرین تا امیر بی گزند به مناسبت تولد محسن چاوشی

Amir Hasan Keynejad ۸ مرداد ۱۳۹۵ 0 نظر
کد خبر : 772657
بازدید : 8388
10 likes
خلاصه خبر : چاوشی صدایی متفاوت بود که سال ۸۳ بر خلاف جریان حاکم بر موسیقی آن زمان در اولین کار منتشر شده از خود با ترانه ای از مریم حیدرزاده به نفرین معشوق پرداخت ...
متن خبر :

 

چاوشی صدایی متفاوت بود که سال ۸۳ بر خلاف جریان حاکم بر موسیقی آن زمان در اولین کار منتشر شده از خود با ترانه ای از مریم حیدرزاده به نفرین معشوق پرداخت .

 

گرچه سال ها بعد به نوعی از انتشار اینکار ابراز پشیمانی کرد اما شاید همین سنت شکنی را باید از عوامل موفقیت او بدانیم

 

چاوشی از اولین آلبوم خود که نفرین نام داشت بازخورد های متفاوتی دریافت کرد

 

عده ای صدای او را با خواننده با سابقه لس آنجلسی مقایسه میکردند و همواره بر نظریه تقلید چاوشی از آن خواننده تاکید داشتند ، عده ای هم با استقبال از او سعی در انتشار بیش از پیش این آلبوم داشتند تا از ظهور یک صدای جدید و متفاوت حمایت کرده باشند

 

نکته جالب توجه این است که آلبوم نفرین تا هفته ها به نام مجتبی کبیری در میان مردم دست به دست میشد

 

بدون شک اولین چالش مهم موسیقیایی خواننده آلبوم نفرین قبول خوانندگی در فیلم سینمایی سنتوری است.جایی که داریوش مهرجویی کارگردان باتجربه سینما به محسن چاوشی اعتماد میکند و وظیفه خوانندگی جدیدترین فیلمش را به او محول میکند

 

مهرجویی حتی در مقام دفاع از این انتخاب برمی خیزد و در جواب منتقدان که از انتخاب یک خواننده غیر مجاز برای خوانندگی فیلم کارگردان باسابقه کشور متعجب شده بودند، میگوید: این روزها اگر مردم نان شب هم نداشته باشند یک کاست یا سی دی از آثار چاوشی در منزلشان پیدا میشود

 

مجال پرداختن به حواشی سنتوری نیست اما بر همگان واضح است که محسن چاوشی با تولید قطعات زخم زبون ،سنگ صبور ،من باتو خوشم و خیانت جاى پای خود را محکم کرد

 

چالش چاوشی با فیلم سنتوری مصداق بازی برد_برد بود. توقیف فیلم سنتوری و گاهاً بد رفتاری هایی که با محسن چاوشی انجام شد ، باعث شده بود که چاوشی نفر اول اخبار خوانندگان غیرمجاز آن دوران باشد. پس از سنتوری مجموعه ی دیگری به نام متاسفم از سوی چاوشی منتشر شد

 

البته بعدها چاوشی از راز انتشار آلبوم های غیر مجازش پرده برداشت و اکثر آنان رو لو رفته نامید و دلیلش را غیر حرفه ای بودن خود و اطرافیانش عنوان کرد

 

اما سرانجام در سال ۸۷ انتظار برای حضور مجاز چاوشی در مارکت موسیقی پاپ پایان یافت.او نخستین آلبوم مجاز خود به نام یه شاخه نیلوفر را که شامل ۱۲ قطعه بود؛منتشر کرد

 

آلبومی که امروز با گذشت ۸ سال از انتشار آن همچنان ورد زبان هواداران متعصب چاوشی است. قطعات کجاست بگو عصا یه شاخه نیلوفر و بغض با استقبال کم نظیری مواجه شدند

 

سال ۸۸ دومین آلبوم محسن چاوشی به نام ژاکت منتشر شد.آلبومی که ترانه های آن همچون فصل انتشارش به شدت پاییزی بودند

 

وی در آلبوم ژاکت تا حدودی از فضای آلبوم قبلی اش فاصله گرفت و سرکی به موسیقی الکترونیک کشید چاوشی در بخش ترانه همچنان با دو یار قدیمی خود یعنی حسین صفا و امیر ارجینی همکاری میکرد

 

نکته قابل توجه در مورد آلبوم ژاکت سرآلبومی متفاوت آن است.چاوشی در آهنگ بازار خرمشهر نشان داد که آنچنان هم با فضا های شاد و ۶&8 غریبه نیست.موسیقی و ترانه فولک؛با اجرا و لحن جنوبی و دلنشین چاوشی؛ بازار خرمشهر را تبدیل به یکی محبوب ترین قطعات سال ۸۸ کرد

 

سومین آلبوم رسمی محسن چاوشی حریص نام داشت

 

آلبومی که شباهت زیادی به دو آلبوم قبلی او نداشت

 

حریص را باید جدی ترین گام چاوشی در جدا شدن از قالبی که برایش متصور می شدند بدانیم

 

فضای آلبوم حریص با توجه به تنظیم های متفاوت آن گرایش زیادی به موسیقی الکترونیک داشت

 

قطعات بوف کور پرنده غمگین کافه های شلوغ و غیر معمولی از محبوب ترین قطعات آلبوم بودند

 

آلبوم حریص پایان همکاری چاوشی و ارجینی در قالب آلبوم بود.آنها بعد از این آلبوم به علت آنکه بعدها چاوشی نامش را تفاوت مسیر حرفه ای و کاری نامید دیگر همکاری نداشتند

 

زمستان ۹۰ چهارمین آلبوم رسمی محسن چاوشی منتشر شد

 

پرچم سفید زاویه ای جدید از موسیقی محسن چاوشی بود و گرایش محسن چاوشی به موسیقی راک در این آلبوم کاملا مشهود بود

 

چاوشی در این آلبوم ضمن حفظ سبک و لحن خاص خود در قطعاتی چون خواب بعد از ظهر و قطار؛ فضاهایی از موسیقی را تجربه کرد که پیش از این نه تنها خود بلکه دیگر خواننده ها نیز کمتر به سراغ آن رفته بودند.فضا هایی که گوش مخاطب ایرانی با آن غریبه بود

 

نکته قابل توجه و قابل تأمل؛استقبال مخاطبان از این قطعات به همراه قطعاتی چون هر روز پاییزه خوان هفتصد و پرچم سفید بود

 

از نکات مهم دیگر در مورد این آلبوم حضور پر رنگ حسین صفا دوست قدیمی محسن چاوشی است (ترانه ی ۹قطعه از ۱۰قطعه ی این آلبوم را حسین صفا سروده است)

 

صفا در دنیای شعر و ترانه همچون چاوشی در دنیای شعر و موسیقی است ، دایره لغات خاص خود را دارد

 

چاوشى ، گوشه نشینی و کنج خلوت را به تیتر روزنامه و مجلات بودن ترجیح می دهد

 

بعد از ماجراجویی چاوشی در سبک های شنیده نشده در موسیقی ایران و انتشار آلبومی متفاوت نسبت به کارهای گذشته خود؛سال ۹۱ نوبت به یک امتحان سخت برای چاوشی رسیده بود و آن تهیه آلبومی با اشعار بزرگان و اساطیر شعر و ادب کشور (مولانا؛خیام؛وحشی بافقی؛شهریار…)

 

بر اساس شنیده ها قرار بود آلبوم من خود آن سیزدهم نخستین آلبوم چاوشی باشد اما به دلایلی چاوشی تصمیم گرفت انجام این ریسک بزرگ را به سالهای آینده فعالیتش موکول کند

 

انتشار آلبوم من خود آن سیزدهم طیف جدیدی را به مخاطبان و طرفداران چاوشی اضافه کرد

 

روی آوردن به اشعار کلاسیک؛آهنگسازی های مناسب؛تنظیم های کم نقص و از همه مهم تر لحن و خوانش فوق العاده چاوشی در این آلبوم همگان را به تحسین وا داشت

 

موفقیت این آلبوم و همه گیری آن یادآور شرایط فوق العاده آهنگ های فیلم سنتوری بود با این تفاوت که چاوشی جوان آن روزها؛امروز به آنچنان بلوغی در موسیقی رسیده است که با تلفیق اشعار کلاسیک با آهنگسازی های پاپ و راک؛صاحب نظران این حوزه را به تحسین وا می دارد

 

در حالی که پیش بینی مخاطبان اینطور بود که چاوشی برای ادامه مسیر موفقیت خود به روند خواندن اشعار کلاسیک ادامه دهد اما او بازهم دست به ریسک دیگری زده و پاییز ۹۳ با انتشار آلبوم پاروی بی قایق و با همکاری با بهترین ترانه سرایان کشور به قالب ترانه بازگشت

 

دو ترانه فوق العاده از روزبه بمانی به نام های دزیره و قهوه قجری دو قطعه آغازین آلبوم را تشکیل داده بودند

 

این نخستین همکاری بمانی و چاوشی در قالب آلبوم بود و چاوشی این بار هم بدون در نظر گرفتن شرایط مارکت موسیقی و سلیقه عام با انتخاب ترانه هایی متفاوت و آهنگسازی ها و تنظیم هایی درخور ترانه سعی کرد که مخاطبانش را در اتمسفر و دنیای جدیدی از موسیقی قرار دهد

 

چاوشی در این آلبوم همانند آهنگ قطار در آلبوم پرچم سفید به سراغ فضای chillout رفت و قطعه خواب را روی ترانه اى از حسین صفا ساخت

 

تنظیم کم نقص امیر جمالفرد ضلع سوم این اثر زیبا از این آلبوم است ؛همچنین وی در قطعه جز برای اولین بار فضای فانک رانک را در آثارش تجربه کرد

 

پاروی بی قایق را خاص ترین آلبوم چاوشی می نامند

 

آلبومی که تا حدودی چاوشی را دچار پدیده ریزش مخاطب کرد؛ پدیده ای که چاوشی نه تنها از آن ابراز ناراحتی نکرد؛بلکه از عدم همراهی مخاطبی که همواره انتظار تکرار و درجا زدن از هنرمند محبوبش دارد؛ابراز خوشحالی کرد

 

آخرین و جدیدترین آلبوم محسن چاوشی حسینی پس از موفقیت و همه گیر شدن آثارش در سریال شهرزاد؛ در ۱۷خرداد سال جاری منتشر شد

 

امیر بی گزند را باید تلفیقی از پاروی بی قایق و من خود آن سیزدهم بدانی

 

چاوشی که ماه ها قبل از انتشار آلبومش از عدم گیرایی و نبود محتوا در ترانه های امروزی سخن گفته بود؛امیر بی گزند را با ۵ترانه از پدرام پاریزی(۱ترانه)حسین صفا(۳ترانه)علی اکبر یاغی تبار(۱ترانه) و ۷شعر از مولانا(۶شعر) و سعدی(۱شعر) منتشر کرد

 

مدیریت هنری جدیدترین آلبوم چاوشی که اخیرا رکورد فروش حقیقی و مجازی را شکسته؛به عهده بهروز صفاریان است

 

همچنین صفاریان تنظیم دو قطعه چنگیز و دل من را نیز بر عهده داشته است

 

لحن کم نقص محسن چاوشی در خوانش اشعار مولانا در این آلبوم؛همچون آلبوم من خود آن سیزدهم با استقبال مخاطبان روبرو شد

 

خواننده آلبوم امیر بی گزند در این آلبوم در کنار صفاریان ، صفا و فرشاد حسامی از نوازنده جوان و چیره دستی چون عادل روح نواز بهره می برد.اوج کار روح نواز سولوی فوق العاده تاثیر گذارش در ثانیه های پایانی قطعه شاه مقصود است

 

امیر بی گزند تلاشی است از سوی محسن چاوشی برای نگاهی عاشقانه تر به معبود

 

این آلبوم آخرین اثر و جدیدترین تجربیات و حاصل خلجان های روحی محسن چاوشی است

 

مجموعه ای است فاخر که به مقوله کلام در آثار موسیقی اهمیت ویژه ای داده است

 

امیر بی گزند حاصل یک دهه تجربه و آزمون و خطا از محسن چاوشی است

 

بدون شک مهم ترین عاملی که توانسته از نفرین گر و ساختار شکن اوایل دهه هشتاد؛یک مولانا خوان بسازد،عدم تکرار خود و دوری از در جا زدن است

 

در طول این پرونده ی مفصل همواره به آثار متفاوت و ریسک ها و آزمون و خطا های چاوشی اشاره شد

 

چاوشی اهل سکون نبوده و نیست

 

او همواره در حال کسب تجربه است و مهم ترین راز حدود ده سال قرار گرفتن در سطح اول موسیقی پاپ کشور این است که سعی چاوشی همواره بر این بوده تا افراد بیشتری را با دنیای خود و سلیقه موسیقیایی خود آشنا کند

 

چاوشی ضمن احترام به مخاطب هیچ گاه خود را به نظرات و تعریف و تمجید ها و گاها زخم زبان های آنان محدود نکرد

 

رسانه فرهنگی و هنری گانجاموزیک ضمن تبریک تولد محسن چاوشی برای او و خانواده محترمش آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارد .

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید .

Telegram.me/Ganja2Music_com