کنسرت پرواز همای در کاخ‌موزه سعدآباد
نویسنده خبر : Admin

کنسرت پرواز همای در کاخ‌موزه سعدآباد

Admin 27 آگوست 2016 0 نظر
کد خبر : 777730
بازدید : 88
1947 پسند
خلاصه خبر : سعید جعفرزاده ملقب به پرواز همای، آوازه‌خوان موسیقی سنتی کشورمان، همراه گروه مستان برای نخستین بار در فضای باز کاخ سعدآباد از مخاطبان خود پذیرایی کرد...
متن خبر :

 

سعید جعفرزاده ملقب به پرواز همای، آوازه‌خوان موسیقی سنتی کشورمان، همراه گروه مستان برای نخستین بار در فضای باز کاخ سعدآباد از مخاطبان خود پذیرایی کرد.

همای که سابقه چندین سال فعالیت در عرصه موسیقی سنتی و کلاسیک را دارد، سال گذشته پس از حدود هشت سال ممنوعیت از فعالیت مجاز هنری در کشورمان، آلبوم جدیدی را منتشر کرد و در اواخر سال نیز در جشنواره موسیقی فجر با دو اجرا در سالن میلاد به روی صحنه بازگشت.
اعضای گروه مستان به رهبری پرواز در نخستین اجرای خود در کاخ‌موزه سعدآباد، به رسم اجرا‌های اخیرشان، همراه با یک شاخه گل رز به روی صحنه آمدند و به نشانه احترام و سپاس‌گزاری از حضور مخاطبانشان برای تماشای این کنسرت، آن شاخه گل‌ها را به تماشاگران حاضر در فضای باز مجموعه کاخ سعدآباد تقدیم کردند.

آن‌ها سپس بر روی پله‌های ورودی کاخ ملت که به کاخ سفید نیز شهرت دارد، نشسته و پشت‌ سازهایشان قرار گرفتند. در این بین پرواز همای با لباس قرمز، چند پلّه پایین‌تر از سایر اعضای “مستان” نشسته بود؛ به طوری‌ که کاملاً از دیگر نوازندگان ارکستر متمایز دیده می‌شد. همچنین طبق معمول، هادی اسکندری خطاط گروه مستان به همراه یک نقاش نیز در طول اجرای پرواز همای، پشت سر ارکستر قرار گرفته و با نگارش و نقاشی‌های مرتبط با کلیات رپرتوار کنسرت روی تابلوهای پیش رویشان، هر از چندگاهی نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کرد.

با مستقر شدن اعضای ارکستر گروه “مستان” بر روی جایگاه خویش در صحنه، همای موسیقی خود را با مدح و ستایش پروردگار آغاز کرد. این خواننده در قطعه نخست، اثر “پناه بلندی و پستی” که آن را در اپراخوانی تورنتو نیز اجرا کرده بود، برای مخاطبانش خواند. این قطعه که از گنجوی است، معمولاً به عنوان قطعه نخست در کنسرت‌های گروه مستان اجرا می‌شود. در ادامه، نوبت به اجرای شعر یکی دیگر از شعرای کلاسیک عصر کهن در ایران رسید. در آن لحظه، پرواز همای اثر “خواجه در ابریشم” را با شعری از اهلی شیرازی یکی از شاعران شیعی عصر صفویه اجرا کرد. همچنین اجرای قطعه “من بی می ناب زیستن نتوانم” از مجموعه آلبوم “کلاهت را بکن قاضی” با شعری از خیّام نیشابوری و آهنگ و تنظیم همای، فعالیت دیگر این سنتی‌خوان کشورمان پس از اجرای دو قطعه نخست بود.

اجرای قطعه متفاوت و نسبتاً شاد “شیرین‌لب” یکی دیگر از برنامه‌های پرواز همای در رپرتوار این کنسرت بود. همای در حین اجرای “شیرین لب” با حرکات دست شور و هیجان فراوانی در فضای آزاد کاخ سعدآباد برپا می‌کرد و عده‌ای را که در صندلی‌های جلوتر و در نزدیکی وی حضور داشتند، به همخوانی با صدای بلند وا می‌داشت.

همچنین در بخشی ویژه، حمیدرضا یوسفی (نوازنده تمبک) و میلاد عباسی (نوازنده دف) ارکستر مستان، با یکدیگر به دونوازی پرداختند و حاضرین در محوطه بیرونی کاخ ملت را به وجد آوردند. در ادامه قطعه معروف “دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید” از آلبومی با همین نام، اثر “حال پریشان”، قطعه “دیوانه‌تری” و دو اثر بسیار معروف و ماندگار “فریاد” و “مه‌پاره” در میان تشویق و همخوانی بی‌امان مخاطبان توسط پرواز همای اجرا شد تا پس از آن‌ها، ارکستر مستان برای چند دقیقه به استراحت بپردازد.

شروع بخش دوّم از کنسرت خواننده آلبوم “در شب گیسوان تو” نیز با تقدیم دوباره گل‌های رز به مخاطبان همراه بود. سپس میلاد علی‌پور (نوازنده تار)، مسلم علی‌پور (نوازنده کمانچه) و محمد نوذری (نوازنده سنتور)، یک اثر مشترک را با یکدیگر همنوازی کرده و به مخاطبانشان تقدیم کردند تا مقدمه‌ای دلنشین را برای اجراهای بخش دوم این کنسرت رقم بزنند. “گرگ درون” با شعری از فریدون مشیری، نخستین قطعه‌ای بود که همای در این بخش اجرا کرد و از آنجا که این اثر در میان طرفداران همای بسیار محبوب است، آن‌ها نیز تک‌تک ابیات این تصنیف را با خواننده محبوبشان خواندند تا بلافاصله پس از اجرای این تصنیف، قطعه “ای خانه‌ات خراب” با همراهی آواز همای نواخته شود.

در این کنسرت علاوه بر نوازندگان معرفی‌شده، پاشا هنجی و سعید فهیمی نیز به عنوان نوازندگان ساز نی، هر از چندگاهی به تک‌نوازی این ساز ‌پرداختند. همچنین پیمان خازنی نیز به عنوان نوازنده “بم‌ساز” که یادآور سازنده آن استاد محمدرضا شجریان است، در این کنسرت به اجرای موسیقی می‌پرداخت. بم‌ساز از سازهای اختراعی استاد شجریان، از خانواده ساز سنتور و دارای یک‌ و نیم اکتاو بیش‌تر از سنتور ۳ اکتاوی است که این یک‌ و نیم اکتاو به صورت بم اجرا می‌شود.

بخشی دیگر از کنسرت پرواز همای در کاخ‌موزه سعدآباد، به اجرای سه قطعه محلی به زبان گیلکی اختصاص داشت. همای که اصالتاً اهل استان گیلان است، آثار بسیار خوبی نیز به زبان مادری خود اجرا کرده که معمولاً در هر یک از کنسرت‌هایش، دو، سه قطعه از آن‌ها را می‌خواند. او در این بخش آثار “آی خدا”، “وای می‌کمر” و “مشدی گل‌مار” را با علاقه خاص به مخاطبانش تقدیم کرد که در بین تماشاگران نیز عده‌ای از مردم خوب خطه شمال که با زبان گیلکی آشنایی داشتند، همراه او خواندند.

در پایان، مستان که کنسرت خود را با نام خدای یگانه آغاز کرده بودند، با اجرای دو اثر ملی-میهنی بسیار زیبا، آن را با نام مبارک کشور عزیزمان ایران به اتمام رساندند. همای در بخش نهایی کنسرت خود، ابتدا اثر “میهن” را با عرق خاصی خواند و به ایران تقدیم کرد و در نهایت با اجرای قطعه محبوب “سرزمین بی‌کران” که معمولاً از آن به عنوان حُسن ختام اجراهایش استفاده می‌کند، کنسرت خود را در میان سیل عظیم تشویق‌های هواداران به پایان رساند.

سری کنسرت‌های تابستانه پرواز همای به همراه گروه مستان در شهر تهران، از روز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه در سالن میلاد نمایشگاه‌ بین‌المللی آغاز شد، سپس سه روز در فضای باز روبروی کاخ ملت از مجموعه کاخ موزه سعدآباد ادامه یافت و در روز ۳۰ مردادماه با یک اجرای دیگر در سالن میلاد به کار خود خاتمه خواهد داد.

متن : هنر آنلاین

 

عکاس : نسیم روحانی

 

تمامی عکس ها در فایل زیپ

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید .

Telegram.me/Ganja2Music_com

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها