موسیقی سنتی الکترونیک ماندگار نمی ماند
نویسنده خبر : Admin

موسیقی سنتی الکترونیک ماندگار نمی ماند

Admin 17 آگوست 2017 0 نظر
کد خبر : 872971
بازدید : 72
0 پسند
خلاصه خبر : نشست خبري دومين اجراي رسمي گروه بخارا روز گذشته در حالي برگزار شد كه مراحل اخذ مجوز هاي اين برنامه پس از مدت هاي طولاني تاخير روز قبل از برگزاري نشست خبري صادر شد...
متن خبر :

 

در نشست خبری یادواره خالق مرغ سحر مطرح شد:

موسیقی سنتی الکترونیک ماندگار نمی ماند

 

 

نشست خبری دومین اجرای رسمی گروه بخارا روز گذشته در حالی برگزار شد که مراحل اخذ مجوز های این برنامه پس از مدت های طولانی تاخیر روز قبل از برگزاری نشست خبری صادر شد.
این نشست در سه بخش برگزار میشد که در بخش اول خواننده و سرپرست گروه و در دو بخش دیگر دوتن از نوازندگان اصلی گروه توضیحاتی را در خصوص فعالیت های حال و آینده گروه ارائه کردند.

در بخش اول صادق میرزا میرزایی،خواننده و سرپرست گروه در باره کنسرت آتی گروه اینگونه بیان کرد که:
در ابتدا قرار بود این اجرا،یادبودی برای مرحوم ایرج بسطامی باشد و در سالگشت فوت ایشان برگزار شود که به دلیل مراحل اخذ مجوز به اجرا نرسید،سپس قرار بر این شد گرامی داشتی برای بانو قمرالملوک وزیری باشد و در سالگشت ایشان برگزار شود که به دلیل طولانی شدن مراحل اخذ مجوز به آن تاریخ هم نرسید و در انتها قرار شد روز ٢٧ مردادماه به روی صحنه برویم.

میرزایی در رابطه با قطعاتی که قرار است در این برنامه اجرا شود اینگونه بیان کرد که:
فرم کار موسیقی گروه کلاسیک ایرانی است و مبنای این برنامه بر آن است که در ادامه اهداف پیشین گروه،مجموعه ای از بهترین آثار بانو قمرالملوک وزیری،استاد کیوان ساکت،مرحوم ایرج بسطامی و مجموعه ای از قطعات محلی و فولکلورِ ایرانی (برای مثال قطعه وَلگِنار(گل انار) از قطعات زیبای گیلکی) اجرا شود که با تغییراتی که خاص گروه بخارا است بتوانیم اجرای خاصی از این قطعات را ارائه دهیم.

میرزایی در بخشی دیگراز صحبت های خود با بیان اینکه بنظر او خواننده سالاری وجود ندارد و صدای انسان است که مورد توجه قرار میگیرد اضافه کرد: مردم با موسیقی با کلام ارتباط برقرار میکنند چون پیامی برای گفتن دارد و دلیل اصلی پرمخاطب بودن موسیقی با کلام هم همین پیام منحصر به فرد آن است.موسیقی بخارا موسیقی کلاسیک ایرانی است که اصولا موسیقی خواص جامعه است و مورد استقبال عوام قرار نمیگیرد.به همین دلیل اصلا نمیتوان به آن به عنوان یک کار با صرفه برای خواننده نگاه کرد.

او همچنین در پاسخ به دلایل عدم حضور خود در ارکستر ملی اضافه کرد:به دلیل محدودیت های شخصی نمی توانستم در ارکستر ملی حضور داشته باشم.ارکستری که در سال ٩٢ به تایید استاد فخرالدینی رسید و پس از مشقت های فراوان وارد آن شدم پس از تغییراتی که بعدها ایجاد شد دیگر برای خود در ارکستر جایی ندیدم.

در بخش دوم نشست یکی از نوازندگان اصلی گروه نیز در رابطه با مشروح فعالیت های گروه و قطعاتی که در کنسرت اجرا خواهند شد توضیحاتی را ارائه کرد.دامون فومنی در ابتدا توضیحاتی تکمیلی در باره فلسفه انتخاب قطعات بیان کرد:
“قطعاتی که اجرا خواهند شد مجموعه ای از قطعات اجرا شده و اجرا نشده فولکلور ایرانی و همچنین بزرگان موسیقی کشور است و سعی ما بر این بوده که توجه ویژه ای به این موسیقی کرده باشیم به ویژه موسیقی فولکلور.زیرا در موسیقی فولکلور مفاهیم زیادی وجود دارد که قابل بحث و بررسی است و متاسفانه روی آن ها به ندرت کار می شود.
اولین قطعه فولکلوری که توسط گروه بخارا اجرا شد قطعه گیلکی گِشِ دَمَنده بود که اولین بار توسط مرحوم عِماد رام ساخته و اجرا شده بود.
اما فومنی در ارتباط با قعالیت های آتی گروه اضافه کرد:
در آینده قصد داریم نماهنگی آماده کنیم که با اشعاری از پدر (شیوَن فومَنی) و تصاویری از گیلان بتوانیم ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنیم.
همچنین در حال حاضر اجرای تهران،گیلان و کرج قطعی شده و در برنامه مستقیم گروه قرار دارد.

وی در پاسخ به مهجور ماندن ترانه های ترانه سریان بزرگ معاصر کشور نیز توضیحاتی اضافه کرد: متاسفانه در این دوره از موسیقی شاهد کمرنگ شدن استفاده خوانندگان موسیقی از اشعار معاصر هستیم و درصد بالایی از مراجعه ها به این اشعار به جهت هزینه نکردن برای شعر اتفاق می افتد و خوانندگان به آثار قُدما دست میزنند.
شاعران این دوره معاصر نظیر شاملو،اخوان و فومنی توجه ویژه ای به فرهنگ اصیل ایرانی و بافت فولکلور ایرانی و همچنین واژه های آن دوره داشتند اما متاسفانه این روزها به ندرت شاهد این توجه هستیم.

وی با شکوه از موسیقی روز سنتی و تلفیقی این روزها بیان داشته که:متاسفانه برخی دوستان موسیقی سنتی و فولکلور را به شکل و با سازبندی ای ارائه میدهند که اصلا در شان این موسیقی نیست و نخواهد بود.به همین جهت این موسیقی به هیچ عنوان ماندگار نخواهد بود و در آینده نزدیک دیگر از آن استقبال نخواهد شد.

اما در بخش پایانی این نشست فرامرز کلانتری،نوازنده تار گروه در رابطه با فعالیت های شخصی خود و شرایط موسیقی سنتی در داخل و خارج کشور توضیحاتی را ارائه کرد:
نزدیک به دو سال است که وارد تهران شده ام.پیش تر در اصفهان ساکن بودم و پیش از آن سال ها مقیم کشور آلمان بودم.از ٨ سالگی به طور مستمر تار مینواختم و همیشه دغدغه اصلی من بداهه نوازی بوده است.اما پس از سالها تلاش در این راستا عاقبت این روزها می توانم آلبوم بداهه نوازی خودم را در راه انتشار ببینم.

کلانتری در پاسخ به مشکلات موسیقی امروز سنتی در داخل و خارج کشور این گونه پاسخ داد:دوستان شهرستانی که دغدغه موسیقی دارند،در ایران هیچ شانسی برای پیشرفت در شهرستان خود ندارند و باید به تهران بیایند.
فرانسه از این حیث همانند ایران است و پاریس مانند تهران اما در آلمان شرایط به شکل دیگری است و به هیچ عنوان اینگونه نیست.در این کشور فرهنگ و هنر حتی در یک روستا هم جریان دارد و نقش اساسی ایفا میکند.به طور مثال اجراهای خیابانی در خارج از کشور به شکل کامل جا افتاده و بسیار هم مورد توجه قرار میگیرد.
ای کاش امکاناتی در ایران فراهم شود که ما هم روزی بتوانیم به حتی صورت رایگان در خیابان اجرای زنده موسیقی داشته باشیم و هنر را با اقشار کم در آمد هم به اشتراک قرار دهیم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود در ارتباط با کنسرت های موسیقی ایرانی در خارج از ایران اضافه کرد:”اجراهای موسیقی ایرانی در خارج از کشور عملاً جنبه تبلیغاتی دارد و هیچ در آمدی برای خواننده ندارد و گاهاً خواننده از هزینه های شخصی برای برگزاری اجرا هزینه میکند.”

شایان ذکر است که اعضای گروه موسیقی بخارا را افشین نیک فلاح (سنتور)،یاسر مدیر روستا(بَم تار)،دامون فومنی(دَف)،نیما طلوعی (کمانچه)،فرامرز کلانتری(تار)،کیا محمدزاده (تنبک) و صادق میرزامیرزایی(خواننده و سرپرست گروه) تشکیل میدهند که
قرار است روز ٢٧ مردادماه سال جاری در تالار فرهنگ و هنر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سامانه ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com مراجعه نمایند.

 

عکاس : پریا رشیدقلم “اختصاصی گانجا موزیک”

 

تمامی عکس ها در فایل زیپ شده

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید .

Telegram.me/Ganja2Music

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها