اجرای شب نواحی ققنوس/یک نسل هنر با کامکارها
نویسنده خبر : احسان احمدي

اجرای شب نواحی ققنوس/یک نسل هنر با کامکارها

احسان احمدي 8 سپتامبر 2018 0 نظر
کد خبر : 921105
بازدید : 18
1 پسند
خلاصه خبر : گزارش اختصاصی گنجا از چهارمین اجرای جشنواره موسیقی ققنوس - گروه کامکارها
متن خبر :

/Image/News/06.97/KAAMKAARHAA/kamkarha.jpg

 

 

چهارمین شب از جشنواره موسیقی ققنوس در حالی میزبان مخاطبان بود که علاوه بر مخاطبان موسیقی سنتی و نواحی ایرانی،استقبال گسترده هنرمندان سینما و مشاهیر موسیقی از این اجرا از نکات جالب توجه این برنامه بود.

 

 

خانواده هنرمند کامکارها با حضور در ققنوس نماینده موسیقی نواحی ایران به خصوص هموطنان کرد زبان در این جشنواره بودند.برنامه این گروه از ویژگی های چشم گیری برخوردار بود.این برنامه همانند دیگر برنامه های کامکارها با اجرای دوبخشی همراه بود.
بخش اول اجرا همانند ادوار گذشته با قطعات فارسی زبان و بخش دوم با قطعاتی به زبان شیرین کُردی همراه بود.

اجرای شب موسیقی نواحی جشنواره ققنوس یکی از متفاوت ترین اجراهای این دوره بود و از چند جهت بسیار مهم حائز اهمیت.موسیقی کامکارها استادانه نواخته می شد و به عمق جان مخاطب نفوذ میکرد.نوای کمانچه اردشیر کامکار در بخش های مختلف این اجرا هوش از سر مخاطب می ربود و قلب مخاطب را در دست میگرفت.درست در همین زمان بود که نوای سنتور استاد پشنگ کامکار و اردوان کامکار قلب شنوندگان را به سختی می فشرد و رها میکرد.
علاوه بر نوای استادانه سازهای اساتید بلامنازع نسل طلایی موسیقی ایران،نواهای متفاوتی که از خوانندگان زن و مرد کامکار گوش می رسید زیبایی شنیداری و بصری اجرا را دو چندان میکرد و مخاطب را تا به انتها همراه خود به اوج زیبایی رهسپار می کرد.
اجرای کامکارها شاید تنها اجرایی در موسیقی ایران باشد که نوای دلنشین خانم ها به وضوح در جای جای آن نمایان است و در قطعاتی اشک شوق گوش مخاطب را روانه می کند.
علاوه بر آن وجود موسیقیدان هایی از چند نسل مختلف در این گروه،همیشه موسیقی کامکار ها را به روز و در اوج نگاه میدارد.
اما نکته دیگر این اجرا،به روی صحنه رفتن قطعاتی از موسیقی مادری کامکارها یعنی موسیقی غنی کُرد زبانان ایرانی است.اجرای موسیقی هایی ریتمیک و غمگین حتی بارهای بار اشک شوق مخاطبان حاضر در سالن را برانگیخت.زثزبانی که شاید برای همه قابل درک نباشد اما سرشار از احساس پاک یک ملت است.

بیژن کامکار “رباب و خواننده”، پشنگ کامکار “سنتور”، قشنگ کامکار “سه تار”، ارژنگ کامکار “تمبک”، ارسلان کامکار “عود و خواننده”، اردشیر کامکار” کمانچه”، اردوان کامکار “سنتور”، نیریز کامکار” تار”، هانا کامکار “دف و همخوان”، سهراب کامکار “سازهای کوبه ای”، صبا کامکار “هم خوان”، امیر ناصر رنجبر “کمانچه”، مریم ابراهیم پور “هم خوان” اعضای کامکارها را در این اجرا تشکیل میدادند که به جز چند مورد نامحسوس از هماهنگی بی نظیری در اجرا برخوردار بودند.
همچنین به ترتیب قطعات «بیابان بی کران» با شعری از مولانا، آهنگسازی “ارسلان کامکار” و خوانندگی “ارسلان کامکار” و “هانا کامکار”، «در فراق» با شعری از پیام بهتاش به آهنگسازی “حسن کامکار” و خوانندگی “ارسلان کامکار” و “هانا کامکار”، «خانه ام ابری است» با شعری از نیما یوشیج، آهنگسازی “ارسلان کامکار” و خوانندگی “ارسلان کامکار” و “مریم ابراهیم پور”، «به یاد مادر» به آهنگسازی “ارسلان کامکار” و خوانندگی “ارسلان کامکار” و “مریم ابراهیم” پور قطعات بخش اجرای فارسی کامکاارها بودند.
همچنین در بخش کردی که به خوانندگی بیژن کامکار برگزار شد، قطعات «کادله شتاوان»، «گلی نیشان»، «گلاویژ و سنجابه»، «قاسم خان»، «دره یارم» و «ده سره به لنگ» به روی صحنه رفتند.

اما همانگونه که ذکر شد هنرمندان زیادی با حضور خود اجرای کامکارها را به زیبایی حمایت کردند.حسام الدین سراج”، “شهرداد روحانی”، “گلاب آدینه”، “نورا هاشمی”، “مسعود فروتن”، “رویا تیموریان”، “گوهر خیراندیش”، “مسعود رایگان” و “هانیه توسلی ” از جمله مهمانان ویژه کامکارها در این اجرا بودند.
همچنین در حاشیه برنامه و میانی دو بخش از اجرا، “گلاب آدینه” تندیس فستیوال را به “بیژن کامکار” به نمایندگی از گروه کامکارها اهدا کرد.

روی هم رفته اجرای شب ماقبل پایانی ققنوس را شاید بتوان متفاوت ترین اجرای این دوره نامید و نمره قبولی را به تمام مجموعه این برنامه اعطا کرد.یه حداقل رسیدن مشکلات فنی در این اجرا نسبت به شب های گذشته جشنواره هم به زیبایی هایی بصری این اجرا به خوبی اضافه میکرد.
اما سوال اصلی ای که با مشاهده این اجرا در ذهنم بیش از پیش تداعی میشود این است که براستی حمایت از چنین موسیقی قاخری در کشور در گرو چه عواملی است تهیه کنندگان همچنان از قبول آن سر باز میزنند؟

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها