شب تلفیقی ققنوس/برآمده از جان با چارتار
نویسنده خبر : احسان احمدي

شب تلفیقی ققنوس/برآمده از جان با چارتار

احسان احمدي 8 سپتامبر 2018 0 نظر
کد خبر : 921107
بازدید : 18
1 پسند
خلاصه خبر : گزارش اختصاصی گنجا از دومین اجرای جشنواره موسیقی ققنوس - گروه چارتار
متن خبر :

/Image/News/06.97/CHAARTAAR/chartar.jpg

 

 

سومین شب از اجراهای ققنوس را در حالی به تماشا مینشینیم که شاید موارد و اتفاقات فنی اولین و دومین اجرا را پشت سر بگذاریم و لذت بیشتری از اتفاقات هنری برنامه آرامش سالن موسیقی را در عمق جانمان نشر دهد.

 

 

شب سوم جشنواره ققنوس با اجرای چارتار آغاز میشد.گروهی که در عمر هنری خود توانست شاید با اختلاف لقب پر مخاطب ترین گروه موسیقی تلفیقی کشور را به شانه آورد و بار سنگینی را به همین نسبت به دوش بکشد.چارتار که روندی متفاوت را در فعالیت های هنری خود در پیش گرفته و آلبوم به آلبوم و موسیقی به موسیقی،از همه گیر بودن دورتر میشود و سلایق متفاوت و شخصی خود را در موسیقی ها لحاظ می کند،این بار با تغییرات زیادی در اجرای خود به روی صحنه می رفت.

اعضای گروه و ارکستر گروه با تغییرات کامل روی صحنه می آمدند و این تغییر اتفاقات متفاوتی را نسب به اجراهای گذشته گروه برای مخاطبان رقم می زد.به طبع با تغییر در گروه،اجراها و تنظیم قطعات چارتار هم در اجرای زنده دچار تغییرات زیبا و گوش نوازی شده بود.
قطعات حالت ارکسترال تری به خود گرفته بودند و از موسیقی الکترونیکی که در آلبوم های چارتار از ارکان موسیقی این گروه به شمار می رفت،به شکل هوشمندانه ای استفاده شده بود.
همانگونه که در سیر فعالیت های چارتار دیده می شود،موسیقی این گروه دچار نسبت به روز اول دچار اتفاقات و دگرگونی های زیاده شده و مسلما تغییر اهضای ارکستر هم در راستای همین موارد بوده و هست و میتوان گفت به ایده آل گروه نزدیک تر شده و به پیش می رود.

اما در این کنسرت نکات به ظاهر ریز،اما کاملا مهمی به چشم می خورد که اجرای چارتار را برای مخاطبان جذاب تر می کرد.
همانگونه که میدانیم کلام چارتار که بار سرودن آن بر دوش احسان حائری بوده و هست،همواره وجه تمایز عمیق قطعات این گروه با دیگر گروه های ازین دست بوده و هست.گاهی به اقتضای موسیقی آنقدر بار کلام سنگین می شود که مخاطب برای حفظ و شاید به یاد آوردن آن مخصوصا در اجرای زنده دچار مشکل خواهد شد؛نکته ای که آرمان گرشاسبی(خواننده گروه) هم به عنوان یکی از ویژگی های بارز چارتار عنوان کرد همچنین در طول برنامه از مخاطبان فهیم موسیقی چارتار بارها و بارها بابت همراهی،همکاری و حمایت آن ها تشکر قلب خود را به زبان آورد؛از این رو گروه با اقدامی هوشمندانه تصویر اشعار را به همراه تصاویری درخور و در ارتباط با موسیقی بر روی بزرگتری مانیتور سالن به مخاطبان عرضه میکردند تا در تمامی لحظات موسیقی حمایت و همراهی مخاطبان را با خود داشته باشند.
همچنین بر روی هر صندلی بروشور هایی تعبیه شده بود که علیرغم کاربردی نبودن به دلیل نور کم سالن در هنگام اجرا،اما حاوی اشعار گروه چارتار برای مخاطبان بودند.بروشور هایی که میتوانست بسیار کاملتر و شکیل تر به مخاطبان عرضه شود و حاوی اطلاعات دقیقی از اعضای گروه،اجراها و تنظیم و قطعات و … باشد و به صورت یک یادگاری با ارزش برای تمام مخاطبان چارتار سالیان سال ماندگار شود.

علاوه بر این،اجرای شخص آرمان گرشاسبی را میتوان یکی از قوی ترین اجراهای زنده در موسیقی کشور دانست زیرا تمامی مولفه های یک اجرای کامل را داراست.حرکات خواننده و به اصطلاح اکت اجرای گرشاسبی به زیبایی بصری اجرا به طور کامل اضافه میکند.جابه جایی های به جای گرشاسبی روی صحنه، تاثیر کلام گرشاسبی با مخاطبان و پاسخی که از مخاطبان دریافت میکند و همچنین ارتباط خوب او با نوازندگان در هنگام اجرا زیبایی موسیقی چارتار را در اجرا به طور کامل در جان مخاطب رهسپار میکند.
همچنین در مباحث تکنیکی اجرا هم گرشاسبی نمره قبولی را کسب میکند با اینکه در لحظات مختلف اجرا شاهد خروج از ریتم و درصدی فالشی از سوی گروه و خواننده بودیم،اما به صورت کلی اجرای زیبایی از چارتار را در شب سوم شاهد بودیم.

اما شاید انتقادی که به حق به سیاست گذاری فستیوال بتوان وارد کرد،تاخیر زیاد در سانس اول اجرا باشد.ساعات شروع سانس های اول ساعت ۱۷:۳۰ در پایگاه های بلیط فروشی اعلام شده بود،اما اجراها اصولا تا ساعت ۱۸:۳۰ آغاز نمی شدند.این موضوع هم به ضرر مخابان اجرای برنامه در این سانس بود و هم قطعا به ضرر هنرمندان؛زیرا برای رسیدن و اجراکردن تمامی قطعات دچار شتابزدگی نادرستی می شدند و از اصل اجرا فاصله میگرفتد.این نکته ای بود که گرشاسبی هم به آن معترف شد و در اجرای هوروش هم به وضوح دیده می شد.

به طور کلی شب سوم ققنوس با کم و کاستی های کمتری روبرو بود اما همچنان تا به ایده آل بودن فاصله های واضحی داشت.از مسائل فنی در اجرا گرفته،تا بی تدبیری مسئولان سالن برای پارکینگ مراجعه کنندگان و نکاتی از این دست در کلام مخاطبان کنسرت کاملا مشهود بود.باید در انتظار ماند و دید براستی در اجراهای آینده ی رویال هال چه سرنوشتی در انتظار مخاطبان و هنرمندان خواهد بود؟

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها