رهبر نخستین وتنهاترین ارکستر کوبه ای کودکان استادپوریا شیرین گو‌
نویسنده خبر : Admin
خلاصه خبر : ارکستر کوبه ای سفید کوب برای هفتمین سال فعالیت متوالی بااجرای زیبا وخلاقانه با استقبال مخاطبان واساتید حوزه موسیقی کشور مواجه شد...
متن خبر :

 

 

رهبر نخستین وتنهاترین ارکستر کوبه ای کودکان استادپوریا شیرین گو‌
بزرگ نوازندگان کوچک ارکستر سفیدکوب بر روی استیج تالار بزرگ اندیشه بیش از پیش درخشیدند.

 

گزارش ومصاحبه اختصاصی محمد رضا منش با پوریا شیرین گو رهبر ارکستر سازهای کوبه ای کودکان (سفید کوب )
هفتمین کنسرت متوالی ارکستر سفید کوب یکم شهریور ۹۸در تالار اندیشه حوزه هنری، درخشان تر از پیش به روی صحنه رفت .

ارکستر کوبه ای سفید کوب برای هفتمین سال فعالیت متوالی بااجرای زیبا وخلاقانه با استقبال مخاطبان واساتید حوزه موسیقی کشور مواجه شد
این کنسرت گواهی بود بر اهمیت موسیقی کودکان وگامی مثبت دراین زمینه
ژانری از هنر موسیقی که شاید کمتر به اهمیت آن پرداخته می شود
در حالیکه اصل پیشرفت وپیشبرد موسیقی با شکل گیری موسیقی درست در ذهن کودک رقم خواهد خورد
۱-هزینه برگزاری این کنسرت ها وپژوهش ها در طول این سالها چگونه تأمین شده است؟
از آنجاییکه در کشور ما ،کار پژوهش وبطور خاص تر بخش هنری راه بس پر فراز ونشیبی است ،به راحتی نمی توان جذب سرمایه کرد
این مهم بر حسب علاقه واشتیاق هنرمند بطور معمول به التزام وبصورت خودجوش شکل میگیرد
بنده ‌به دلیل اشتیاق وافر به ژانر کودک تاکنون بار مالی هزینه ها را به دوش کشیده ام
وعلیرغم‌همکاری وحمایت مالی اولیاء هنرمندان سفید کوب در برگزاری کنسرت های سالانه در این سالها فقط موفق به تأمین بخش مالی کنسرت جهت اجرا شده ایم واین به دلیل مخارج بالای اجرای کنسرت ونبود حمایت ارگان دولتی ویاحتی بخش خصوصی بوده است
این در حالی است که بنده بعنوان پژوهشگر ،مدرس وآهنگساز هیچ گونه دستمزدی ازاین کنسرت ها نداشته ام ومادامیکه ارگانهای متولی فرهنگ وهنر حامی مالی این مهم نباشند مشکل همچنان باقی است
برای هنرمند وهنر متعالی ایشان هدف پیشرفت فرهنگی است نه انباشت مالی
جالب اینکه در مواجه با برندهای مهم تجاری جهت حمایت مالی ایشان ما شاهد عدم همکاری با ژانر کودک هستیم وباور ایشان در بافت تبلیغاتی خود حمایت از موزیسین های ژانر بزرگسال میباشد
وای کاش ارگانی متولی فرهنگ وهنر در ژانر اثر گذار وآتیه ساز کودک ونوجوان باشد وقدری از زحمت بار مالی این فعالیتهای مهم هنری را از دوش هنرمند وخانواده های ایشان کم کند
به عقیده من اگر یک جامعه در بخش آموزش اعم از مدارس مهد کودک ها آموزشگاههای آزاد موسیقی درست وقانونمند عمل کنددر نهایت موسیقی به سمت وسوی حرفه ای شدن پیش خواهدرفت وکودک از کودکی با موسیقی فاخر رشد خواهد کرد
بخش اعظم این هدف را در ارگانی دولتی که بتواند هنر وموسیقی کودک را تأمین مالی کند باید جستجو کرد اما متاسفانه نه تنها این جستجو تا کنون بی نتیجه مانده بلکه در بخش دیگر آموزش موسیقی آموزشگاهها اغلب در پی یک تجارت سود آور هستند تایک فرهنگ موسیقایی اصیل ودقیق وقوی.
۲- چرا آموزشگاهها ومدرسین فعال در ژانر کودک زود از هم میپاشند وادامه دار نیستند ؟
متاسفانه اکثر آموزشگاهها بیشتر به فکر تبلیغات وتجارت هستند و در این راستا آنچه که به بدنه اصلی موسیقی که کودک نوازنده است صدمه وآسیب جدی می رساند همین سهل انگاری ها ی فرهنگی آنهم در سمت وسوی هدفهای مالی وتجاری است
بعنوان مثال یک کودک خردسال پنج ساله به دلیل زیبایی وجذابیت ومعصومیت کودکی بدون گذراندن دوره آموزشی صحیح واصولی برای یک گروه با یک شوآف مقطعی به روی صحنه رفته وبا تشویق های مکرر مواجه می‌شود اما همین کودک در سنین بالاتر با بی توجهی وبی تفاوتی مواجه شده وبا سرخوردگی وسردر گمی در چراهای ذهنی خود به تفاوت توجهات در کمیت سنی خود ودر نهایت کنار گذاشتن ساز وشاید خداحافظی از عرصه موسیقی واینجاست که آسیب جدی گریبان هنر وهنرمند را خواهد گرفت وبه راستی چه کسانی وچه ارگانهایی باید پاسخگوی این آسیب های فرهنگی باشند
اینکه سالانه در این مرزو بوم ما شاهد همایش ها ومناسبات فرهنگی هنری بوده وهستیم وچه هزینه های گزافی که صرف این سمینارها وهمایش ها وبرنامه ها که نمی شود که شاید یک دهم آن اگر در مجرای اصلی وتخصصی خود استفاده بهینه شود چقدر بر بالندگی ورشد فرهنگ وهنر کودکان این سرزمین خواهد افزود اما افسوس …
بنابراین باید به فکر رشد وپویایی فرهنگ وهنر بود نه اینکه بر طبل اتلاف استعداد وهنر کودکان با بی تفاوتی رسانه ها ومجراهای متولی بکوبیم
اینکه آموزشگاههای خصوصی یا مدارسی که از طریق موسیقی امرار معاش میکنند سعی بر خروجی خوب واصیل موسیقی هم داشته باشند !!اما درنهایت تاسف امروزه می بینیم متولیان اجرایی در پی شوآف تبلیغات تجاری خود در بستر آموزش وهنر از کودکان هنرجو استفاده ابزاری میکنند وبا برانگیختن حس عاطفه مادرا ن وپدران هنرجوها فقط با بکارگیری ایشان در اجرای استیج خانواده ها را در پرداخت شهریه دلگرم می کنند وچند صباحی بعد این کودک خردسال ومورد توجه از نقطه دید خارج شده وخردسال دیگری در مرکز توجه قرار خواهد گرفت غافل از

ینکه چه آسیب جدی دراین شکل گیری نهفته است
اما واقعیت ارکستر کوبه ای سفید کوب در تضاد با عملکرد اینگونه بسترهای غلط وغیر حرفه ای است
ارکستر کوبه ای سفید کوب اولین وتنهاترین کنسرت کودک با افتخار‌واعتماد به بنیه قوی وهنری خود مشتاق به ایجاد انگیزه ورقابت سالم میباشد ومعتقد است اگر تعدد ارکستر وکنسرت کودک باشد چه بسا آتیه بهتر ومطلوب تری برای گروه رقم بخورد
ونکته مهم اینکه اگر بستر موسیقایی کودکان مورد توجه عمیق تر قرار بگیرد چه به لحاظ حمایت مالی وچه حمایت معنوی
بطور قطع در آینده این مملکت ما کمتر شاهد آسیب های رفتاری اعم از دزدی وجنایت وتهاجم فرهنگی و …خواهیم بود
۳-برای آینده ارکستر سفید کوب چه برنامه هایی دارید ؟
آداب استیج ،گروه نوازی ،نظم ،ادب واصول کارگروهی یک ارکستر حرفه ای از اهم اهداف موسیقایی وهنری من بعنوان یک رهبر ارکستر ونوازنده وآهنگساز وپژوهشگر میباشد .
و اماخروجی کاربردی وگویای سفیدکوب پس از هفت سال تلاش وهمکاری گروهی همین بس که ما
شاهد حضور دو نوازنده ،با تلاش هفت ساله در سفید کوب هستیم با اجراهای درخشان وتاثیر گذار.
که در حال حاضر بعنوان کمک مربی در ارکستر فعالیت دارند ودر آینده نیز میتوانند مدیریت یک ارکستر را عهده دار بشوند .
از افتخارات ارکستر کوبه ای سفید کوب می توان از خروجی نخبگان هنری یاد کرد که هرساله به سایر گروهها وارکستر ها حتی بزرگسال دعوت شده وباعث افتخار آفرینی می شوند .
اینکه درسفید کوب این اتفاق خوب رقم بخورد هنرجو از دوره کودکی وارد ارکستر شده تا بزرگسالی ودر کنار همین ارکستروارد هنرستان ،دانشگاه ،جشنواره ها شده ودر نهایت یک رهبر ارکسترخوب ویک نوازنده وآهنگساز حرفه ای واین همان نهایت وغایت وهدف متعالی سفید کوب میباشد .
از جمله مهم ترین اهداف من در راستای ارکستر کودک سفید کوب تربیت هنرجویان فعال در این ارکستر
برای ارکستر نوجوان سفید کوب
و نهایتا ارکستر بزرگسال سفید کوب وپرورش مربیان و موزسین های توانمند آینده کشور از این سه ارکستر می باشد،
سفیدکوب ارکستری باشد که از صفر تا صد تولید یک اثر موسیقایی ،آموزش و تربیت نوازنده،مربی ،آهنگ ساز و… را به طور مستقل انجام دهد .

بزرگترین آرزوی من حضور در کنسرتی است که هر سه ارکستر سفیدکوب (کودک ،نوجوان ،بزرگسال ) به صورت ارکستر بزرگ به اجرای قطعات ساخته ی خودشان بپردازند.
نکته قابل ذکر دیگر این که در کنسرت اول شهریورماه ارکستر سفیدکوب که با همراهی گروه سنتورنوازان فانوس انجام شد، قطعاتی به شرح ذیل اجرا گردید: قطعه سلام ، قطعه روایت، دوئت هنگدرام (هستی طیبی . ستایش چراغعلی)،اجرای گروه سنتور، قطعه مدرسه موش ها، قطعه کلاه قرمزی، دوئت کنگا(سام باجلان) و درامز (پدرام تقی تبار)، قطعه سرور ، دوئت ناقاره ( سوگند هاتف .ستاره هاتف)، قطعه کوبش، تریو پرکاشن( کاخن ثمین موسوی ،دیجیریدو محمدحسین بیات، بیت باکس سینا کیا) وقطعه فانک. همچنین تمامی قطعات اجرا شده در این کنسرت توسط استاد پوریا شیرین گو آهنگسازی و تنظیم برای ارکستر کوبه ای شده بود.
شایان ذکر است ؛ پارمیس یزدان پناه (تنبک – شیکر) ، سارینا بنی زمان (تنبک – شیکر) ، مدیسا اسماعیلی (تنبک – شیکر)، آبتین رضایی(تنبک – شیکر) ، ملیسا مختاری(تنبک – شیکر) ، سام جلوداری (تنبک – شیکر) ، هلیا کریمی (تنبک – شیکر) ، امیر مهدی نوری (تنبک – شیکر)، آرسام جواد زاده (تنبک – شیکر)، نگار حاتمی ((تنبک – شیکر))، آیلین ملکی (تنبک – شیکر) ، امیرعلی خرسندیان :(تنبک – شیکر)، امیرعلی نواحی :(تنبک – شیکر)، رادین نورالهی :(تنبک – شیکر)، سامیار کاوه نیا‌:(تنبک – شیکر)، کوروش کیانی :(تنبک – شیکر)، ملینا مهدویان :تنبک -کاسه تبتی ، نیکا گشایی :(تنبک -کاخن )، ترانه اباذری (تنبک -دم دم) ، رومینا نظری :(تنبک – شیکر)، رهام عسگری :(تنبک – شیکر)، آتنا دهقانی :(تنبک – شیکر)، نغمه خسروجردی :(تنبک -تنبورین –دقک) ، ستایش چراغعلی :(تنبک – دابل کاخن) ، محمدحسین بیات (تنبک – دیجیریدو – کاوبل) ، محمد زندی فر :(کنگا – جیمبی -دم دم – کاخن – شیکر – مثلث – تنبورین) ، مانی ایروانی :(کاخن) ، ستاره هاتف (کاخن -تنبک –ناقاره)، سوگند هاتف : (ناقاره)، سارینا مداحی زاده :(تنبک – کاخن – کلاو) ، پینار حبیبی (تنبک – دابل کاخن – کلاو )، سام باجلان :(کنگا – کاخن – دم دم) ، هستی طیبی :(تنبک – جیمبی – کاخن) ، ثمین موسوی (تنبک – کاخن – کلاو) ، دبورا خداپرست :تنبک -دابل کاخن ، آرام عسگری :(تنبک – کاخن) ، پدرام تقی تبار :(درامز) ، سینا کیا :(بیدباکس) ، مانترا اسماعیلی (سنتور) ، ساغر مداحی زاده (سنتور) ، فربد شکوهی زاده : (سنتور) ، دیانا رشیدی : (سنتور) ، نوازندگان کنسرت شهریورماه 1398 ارکستر سفیدکوب بودند.
شیرین گو در پایان خاطرنشان کرد: آقای محمد آقاجانی به عنوان مدیر برنامه ارکستر سفیدکوب در برگزاری تمام برنامه ها و اجراهای این ارکستر زحمات زیادی کشیدند و آقای محسن فرمانی مدیرعامل شرکت پادوک نیز همواره با همکاری ها و حمایت های خود از زمان تاسیس ارکستر سفیدکوب تاکنون یار و یاور ما بودند و خانم زینب فرخ مدیر داخلی ارکستر سفیدکوب در این سالها تلاش فراوانی برای پیشرفت ارکستر داشته اند ، که جا دارد در این فرصت مراتب قدردانی خود را نسبت به این عزیزان اعلام نمایم.
سپاس ویژه از سایت گنج نوا و جناب آقای محمد رضا منش بابت این مصاحبه و تهیه گزارش از فعالیت های ارکستر سفیدکوب.

 

 

 

عکس: سحر قاسمی

 

 

 

 

 

 

 

تبلیغات