سیاوش صدری گفت در موسیقی ایران خلاقیت کم رنگ شده است
نویسنده خبر : Amir Hasan Keynejad

سیاوش صدری گفت در موسیقی ایران خلاقیت کم رنگ شده است

Amir Hasan Keynejad 28 ژوئن 2016 0 نظر
کد خبر : 768096
بازدید : 226
2 پسند
خلاصه خبر : سیاوش صدری از جمله تنظیم کنندگان جوان موسیقی پاپ است که تا کنون قطعات متفاوت و محبوبی را منتشر کرده است ...
متن خبر :

 

سیاوش صدری از جمله تنظیم کنندگان جوان موسیقی پاپ است که تا کنون قطعات متفاوت و محبوبی را منتشر کرده است ، همکاری وی با خوانندگان تراز اول موسیقی و اطلاع از برنامه های آینده اش بهانه خوبی برای مصاحبه با سیاوش صدری بود

 

موسیقی را از کی آغاز کردید ؟
من از 4 سالگی فعالیت خودم را با نوازندگی پیانو شروع کردم من اولین بار پیانو را در منزل یکی از بستگان پدریم که هم اکنون نیز جزو اساتید برجسته پیانو کشور است دیدم با کمک ایشان به این ساز علاقه مند شدم و کم کم یاد گرفتم از همان کودکی علاقه خیلی زیادی به این ساز داشتم تا این که پدرم یک ساز خیلی کوچک برایم تهیه کرد از آن جایی که من هنوز سواد خواندن و نوشتن هم نداشتم ، استاد با اعداد چند قطعه ساده را به من آموخت من در سال شاید دو بار ایشان را ملاقات می کردم بنابراین بقیه سال را خودم می نواختم که البته به دلیل این که دانش آموز شده بودم ، گاهی خانواده مانع از ارتباط من با ساز می شدند به هرحال این شروع کار من بود

 

از همان ابتدا به حرفه تنظیم فکر می کردید ؟
به هیچ وجه اصلا نمی دانستم تنظیم کردن یک قطعه موسیقی به چه معنا است من فقط عاشق نوازندگی بودم و ساز اصلیم هم پیانو بوده است دفتر نت و نوار های نوازندگان معروف و مشهور پیانو را خریداری کردم و خودم در منزل ساز می زدم تا کم کم حرفه ای شدم

 

ساز دیگری هم کار کرده اید ؟
نه به صورت جدی کمی گیتار اما همیشه علاقه ام به پیانو بوده است

 

آهنگسازی هم کرده اید ؟
بله علاقه من همیشه به نوازندگی و به خصوص قطعات بی کلام بود در آن زمان قطعات فریبرز لاچینی و کمی بعد تر باخ و بتهوون و ریچارد کلایدرمن را گوش می دادم و اصلا با موسیقی پاپ در ارتباط نبودم گاهی یک ماه بر روی نواختن یک قطعه وقت صرف می کردم تا بدون غلط بنوازم

 

اولین قطعه ای که به طور حرفه ای آهنگسازی و یا تنظیم کردید، چه زمانی بود ؟
این اتفاق به خیلی سال های پیش برمی گردد. من و آرش قنادی دوستان خیلی قدیمی هستیم. در آن زمان من یک کیبورد خریدم که با آن کار کنم. آرش به من پیشنهاد داد که یک کامپیوتر داشته باشم و از امکانات آن برای تنظیم آهنگ استفاده کنم. من حتی کار با کامپیوتر را هم نمی دانستم. سازم را فروختم و یه کامپیوتر خریدم. آرش یک سری اصول اولیه تنظیم را به من آموخت. اما زمان زیادی نگذشت تا من توانستم قطعاتی را تنظیم کنم. چون رشته تحصیلی من ریاضی بود، آمادگی شرکت در رشته هنر را نداشتم. به ناچار به خدمت سربازی رفتم. تصمیم گرفتم با یک استاد گیتار را فرا بگیرم. اما به دلیل این که علاقه زیادی به آن نداشتم، از استادم خواستم که به من تئوری موسیقی آموزش دهد. مطالب خیلی زیاد و سودمندی را از ایشان آموختم طوری که در کنکور توانستم موسیقی را 77 درصد تست بزنم. همان طور که می دانید در آن زمان دسترسی به اینترنت به سادگی و راحتی امروز نبود. با همان امکانات ضعیف سعی کردم تحقیقات بیشتری کنم و مطالب جدیدی را فرا بگیرم. به طور کلی خودم به تنهایی وارد این مقوله شدم و حرفه تنظیم را آموختم

 

پس شما به طور کلی از همان کودکی مسیر زندگی ات را به سمت موسیقی انتخاب کردید ؟
بله اما هیچ وقت فکر نمی کردم روزی منبع درآمد و شغل من محسوب شود البته در آن دوره موسیقی اصلا شغل به حساب نمی آمد من در سال های 69 و 70 ساز می زدم من اولین بار با مهیار تسلیمی قطعه ضبط کردم بعد هم در سه قطعه خودم همخوانی داشتم

 

شما تجربه خوانندگی داشتید، چرا الان این حرفه را ادامه نمی دهید ؟
الان زمان کافی برای این کار را ندارم از طرفی احساس می کنم از آن جایی که رنگ صدای من متفاوت است ، باید یه کار با فرمت کاملا متفاوت ارایه کنم اصلا دلم نمی خواهد یک کار تکراری انجام داده باشم

 

یعنی تو هم به این معتقدی که موسیقی پاپ امروز ما یک روند تکراری را پیش گرفته است ؟
بله متاسفانه خیلی تکراری شده است حتی دو ، سه سال گذشته به شدت امروز نبوده است

 

به نظر شما دلیل این تکرار چیست ؟
به نظر من مهم ترین دلیل آن سلیقه و واکنش مثبت شنوندگان و مخاطبان است. وقتی یک خواننده با تکرار کار یک هنرمند خاص با استقبال مخاطبانش مواجه می شود ، دلیلی ندارد کار جدیدی را ابداع کند که شاید هیچ استقبالی از آن نشود

 

پس عقیده دارید در موسیقی امروز ما خلاقیتی وجود ندارد ؟
نمی شود گفت اصلا وجود ندارد هنرمندانی مانند سینا حجازی و سیروان بوده اند که سبک خاص خودشان را داشته اند و در حرفه خود اصرار کرده اند و امروز مخاطبان خودشان را دارند

 

آیا برنامه ریزی شما هم بدین گونه است که روزی یک کاراکتر مستقل سیاوش صدری بتوانید بسازید ؟
من اگر روزی تصمیم بگیرم که بخوانم ، همین کار را خواهم کرد علارغم اینکه بسیار مسیر دشواری است

 

شما به آهنگسازی و تنظیم علاقه بیشتری دارید تا خوانندگی ممکن است روزی آلبوم اینسترومنتال منتشر کنید ؟
بله خیلی دوست دارم اما کارهای زیادی دارم که باید انجام بدهم شاید در حال حاضر کار خیلی زیادی با خواننده های معروف نداشته باشم ، اما خواننده های زیادی هستند که مشغول انجام تنظیم قطعات آن ها هستم چند آلبوم در دست دارم ، بعد از اتمام آن ها بیشتر می توانم روی این موضوع تمرکز کنم

 

در بین خواننده های تازه کاری که با آن ها همکاری می کنید و به نوعی نسل جدید هنرمندان هستند. کسی وجود دارد که دارای خلاقیت و سبک متفاوتی باشد ؟
در واقع نه من کار نویی از آن ها سراغ ندارم. شاید صداهای خوبی از آنها شنیده شود اما بدان گونه نیست که بازار را به طور کامل جذب خود کنم

 

در میان تمام کار هایی که تا کنون انجام داده اید، خودت حس بیشترین رضایت نسبت به کدام کار را داشته اید ؟
راستش را بخواهید خیلی اوقات حس رضایت نسبت به کارهای خودم ندارم هربار که گوش می دهم حس می کنم می شد تغییراتی در آن بدهم اما کارهایی هم داشته ام که همیشه دوستشان دارم خیلی اوقات به دلیل آن که نظر خواننده اعمال می شود و من به ناچار مجبورم کار را بر اساس سلیقه او تنظیم کنم ، در نهایت برای خودم رضایتبخش نبوده است

 

این که نظر شخصی خواننده، بر روی تنظیم قطعه اعمال شود، اتفاق خوبی است ؟
از نظر من این یکی از همان دلایلی است که باعث تکرار در قطعات می شود خیلی اوقات من به عنوان تنظیم کننده تصمیم می گیرم که یک کار جدید ارایه دهم اما خواننده نمی خواد این ریسک را بپذیرد و نگران است که مخاطبانش آن سبک را از او نپذیرند امروز خیلی از ملودی ها تکرار می شوند و فقط شعر است که متفاوت است

 

یک موضوعی که چندین وقت است در ایران باب شده، مسئله کاور کردن است. این موضوع چه تاثیری بر روی موسیقی دارد ؟
به نظر من خیلی با سبک مورد تقاضا در ایران هم خوانی ندارند مخاطبان ما در ایران بیشتر سبک های ریتمیک را می پسندند اما به طور کلی از نظر من کار بدی نیست که بتوان از یک کار موفق الهام گرفت به شرط آن که اول بتوان کار خوبی ارایه داد و دوم این که همیشگی نباشد

 

امروزه با استفاده از نرم افزارهایی که وجود دارد، افراد تازه کاری وجود دارند که بدون هیچ تجربه کاری و سواد موسیقی دست به آهنگسازی و تنظیم می زنند. به نظر شما این چه لطمه ای به موسیقی کشور می زند ؟
از نظر من این افراد هیچ وقت نمی توانند یک آلبوم کامل به بازار ارایه کنند آنها فقط می توانند کار های الکترونیک تنظیم کنند از طرفی طبیعت موسیقی الکترونیک تغییر آن طی مدت زمان کوتاه است این افراد تا بخواهند یک آلبوم کامل ارایه کنند قطعات ساخته شده آنها دیگر به روز نخواهد بود بدین ترتیب هیچ وقت نمی توانند موفق باشند

 

برنامه ات برای آینده چیست؟ با چه خواننده هایی کار می کنید و چه قطعاتی را به زودی از شما خواهیم شنید ؟
در آلبوم سعید کرمانی  تنظیم 9 قطعه را به عهده داشتم آلبوم سعید پاشا را کامل من کار کرده ام که اخیرا مجوز پخش گرفته است سه قطعه برای امیر حسین رحیمی هم تنظیم کرده ام که خیلی آن قطعات را خودم دوست دارم یک قطعه برای رامین بی باک تنظیم کرده ام و در آلبوم امیر مسعود هم به عنوان تنظیم کننده حضور دارم

 

یکی از معظلات موسیقی ما این است که افراد حرفه ای در زمینه میکس و مستر نداریم. دلیل این موضوع به نظر شما چه چیزی است ؟
به نظر من دلیل این که خیلی در کشور ما به موسیقی بها داده نمی شود ، در هر جنبه از موسیقی افراد زیادی نداریم به عنوان مثال افراد انگشت شمار به عنوان نوازنده حرفه ای و استودیویی می توان نام برد و یا در زمینه تنظیم برای کشوری با 80 میلیون جمعیت کمتر از 50 نفر در حال کار حرفه ای هستند

 

از نظر شما موسیقی امروز ایران چه جایگاهی در موسیقی جهان دارد ؟
نمی توان گفت در جهان جایگاهی دارد به دلیل آن که هیچ وقت ابداعی نداشته است و کار جدیدی ارایه نکرده است اما به طور کلی نسبت به قبل خیلی بهتر شده است .

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به آهنگهای جدید و اخبار به کانال تلگرامی گانجاموزیک بپیوندید.

Telegram.me/Ganja2Music

رسانه خبری موسیقی گنج نوا
مجموعه گنج نوا (گانجا2موزیک) پایگاهی جهت اطلاع رسانی اخبار، گزارشها و تصاویر کنسرتها میباشد.
هیچ چیز در این دنیا به اندازه تلاش و پشتکار باعث رشد و موفقیت نمی‌ شود گنج نوا نیز با بهره مندی از عکاسان و خبرنگاران حوزه موسیقی و با تلاش و پشتکار سعی در پیشرفت موسیقی کشور دارد.
برچسب ها